Köpa Sex-Leksaker!
01.03.2018
Hej Decibel! Hur ska jag få tag på sexleksaker utan att mina föräldrar får veta? Snart 18 men ändå inte tillåtet att beställa hem eller att ha dom, har inte planerat att flytta ut heller. vill verkligen had om! Hjälp! SS

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.03.2018
Hej.
Det kan vara ett problem precis som du beskriver att få tag på sexleksaker om man är under 18. Dels kan man inte handla på nätet och dels har man egentligen inte ålder att besöka en sexshop för att handla. Sannolikt skulle ingen begära papper av dig om du besökte en shop (vilket det ju finns ganska i närheten av där du bor), och jag tror inte att själva innehavet av sexleksaker/sexhjälpmedel är olagligt, det är mer en regel mot att gå in i själva butiken som handlar om att barn inte skall utsättas för porr. (Man har fått köpa sexhjälpmedel (bara ett mer rumsrent namn för sexleksaker) på vissa apotek - och där finns det inte någon åldersgräns så vitt jag vet.) Problemet är att märket Amoa som såldes på apoteken har upphört att sälja sexhjälpmedel så jag tror inte att de finns att köpa eller beställa på något apotek längre.)
Så mitt förslag skulle vara att antingen hålla ut tills du är 18, eller att snacka ihop dig med en kompis som är 18 och som du litar på att beställa från nätet på hens kort. Från de flesta ställen man beställer på nätet kommer produkten hem väldigt diskret förpackad, så det är ingen som kan se om det är en låda smink eller en vibrator du har beställt.
Så försök fundera över dina alternativ och gör det bästa av situationen.
Kram
Tessi