Lag om BDSM porr
09.01.2024
Hur ser lagstiftningen gällande BDSM-porr ut i Finland och kan man göra nåt olagligt genom att titta på det? Har förstått att det är olagligt att sprida våldsporr men är BDSM våldsporr?? Och var går isåfall gränsen? Måste det i videon framkomma att det är gjort med samtycke, säker kan man ju annars aldrig vara? Kan man anta att de stora producenterna har gjort det med samtycke?? När man läst i Strafflagen står det inte nåt om vad som räknas som våld. Däremot står att det är olagligt att föra in våldsporr in i landet. Börjar därför fundera om man tittar på sånt från en utländsk sida då kan göra att man begår nåt brottsligt eftersom att filmerna ju då landar på ens dator i Finland? Aa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.01.2024
Hej,
Eftersom jag själv saknade kunskap om just detta så ställde jag frågan vidare till forskaren Sanna Spišák som har gjort flera undersökningar som rör pornografi. Hon svarade att Finlands lag inte använder sig av begreppet porr eller pornografi utan det är lagen om bildprogram och Finlands strafflag som styr vilket material som får visas. I Finland är det därmed förbjudet att visa pornografiskt material som visar sexuellt våld mot barn (barnporr), sexuella handlingar på djur och våldsporr där det saknas samtycke. I Finland är det alltså förbjudet att producera, sprida eller inneha våldsporr där våldet inte sker med samtycke. För att porr med inslag av våld skall vara lagligt bör det alltså tydligt framgå att det sker med samtycke.
På nätet finns det sajter som förbinder sig att handla etiskt i alla skeden av produktionen av material. Mer information om hur man hittar etiskt producerat BDSM-material kan man få t.ex. genom att fråga studieföreningen Häkki. BDSM som aktivitet handlar specifikt om att det är någonting som sker med samtycke, d.v.s. det är inte slumpmässiga våldshandlingar utan alltid sådant man kommer överens om tillsammans.
Åldersgränsen för pornografiskt material i Finland är 18 år, men det är alltid distributören som bär ansvaret, d.v.s. det är inte personen som tittar på materialet som är ansvarig utan den som tillhandahåller materialet. Däremot är såväl anskaffning som innehav av barnpornografi förbjudet enligt strafflagen.
Hälsningar
Sanna Spišák och Tessi