liten utrustning
03.02.2014
Hejsan!
Jag träffar en kille som jag har känslor för och jag kan se en framtid med honom. Problemet är att han inte är så väl utrustad att jag knappt känner honom vid sex. Har ni några tips? :)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
10.02.2014
Hej!
Bra att du frågar! Naturligtvis har vi tips! Så det skulle ju vara synd om du inte njöt så mycket som du kunde göra, bara för att du inte hade frågat ;)
Se, visst är det så att smaken är som baken, att man kan föredra en viss form framför en annan (tex gillar ju många de snoppar som står upp mot magen, eftersom de bättre når g-punkten). Ofta beror det också på vanan, att man helt enkelt är van med en viss storleks snopp (eller dildo) och då känns stora skillnader ovana - för vi har oftast lite rutin på sexet/självsexet och gör ofta det vi redan vet att funkar för oss själva. Sedan beror det också på hur bra tränad bäckenbottenmuskulatur man har. Det är förvånansvärt vanligt att unga tjejer har svaga bäckenbottenmuskler och helt enkelt inte kan krama ihop så mycket, så då kanske en liten snopp inte känns så mycket. Tack och lov går det här lätt att träna upp. I viss mån kan det också bero på den egna storleken, för lite olika djupa slidor har vi tjejer nog, även om det inte skiljer alls så mycket som i snopplängderna. Det här brukar dock mest vara ett problem för grunda tjejer + långa snoppar, inte så mycket tvärtom, eftersom slidan faktiskt KAN krama om så mycket att ett lillfinger kan räcka för att få orgasm. Men då beror det framförallt, förutom alltså på hur bra bäckenbottenmuskler hon har, på hur kåt hon är, hur sexuellt upphetsad. Vi ska förklara närmare:
Det verkar vara så överlag att om man inte är speciellt kåt alls, till och med tvärtom, så känns slidan trång och torr och det kan kännas obehagligt eller göra ont. När man är sådär "mittemellan-kåt", så blir slidan våt, glatt, svullen och kan krama om rätt bra. Men är man riktigt, rikgit kåt, så kan alltså slidan krama ihop så mycket att ett lillfinger räcker - eller för vissa så att det räcker med att stimulera klitoris för att hon ska få orgasm. Här spelar såklart både tekniken och längden och kvaliteten på förspelet stooor roll. Har man... hur ska man säga, "vanligt" sex (typ lite förspel en stund, kanske en smula oralsex och så vaginalt samlag), så är det inte alls sagt att tjejen blir så där otroligt upphetsad som hon kan bli. Man kanske kunde säga att ju kåtare, desto mer anpassar sig slidan till storleken på det som förs in, oavsett om det är ovanligt stort eller ovanligt smått. Och då är det alltså inte själva vaginala samlaget som spelar störst roll utan allt det som händer före, allt från lite sexigt flirtande under dagen till stämningen under förspelet till hur sexig han får henne att känna sig till den egna inlevelseförmågan. Det har alltså inget att göra med hur "kinky" sex man har (typ allt från analsex till handbojjor) utan med känslorna, stämningen, pirret osv. Sex kan vara så ofantligt mycket mer än bara snoppen in-ut-in-ut - den typen av sex brukar vara vanlig i början av ett förhållande och när man är ung. Det bättre sexet brukar dels komma med åren (om man bara har fantasi och lust) och med längre förhållanden (tar en stund att lära känna varandras kroppar så att man vet vad den andra verkligen tänder på). Framförallt kvinnors mest erogena zon är faktiskt hjärnan! Vi tänder med hjärnan!
Och så ett praktiskt tips: de flesta tjejer kan bättre krama om och känns mera trånga och tighta när de redan fått en orgasm. Detsamma gäller tjejer som känner sig för våta och hala. Så kanske smeksex eller oralsex före det vaginala samlaget? Glöm absolut inte heller bort att många tjejer behöver få klitoris stimulerad under det vaginala samlaget, då både kramar de ihop mer och får lättare orgasm - många tjejer kan inte få orgasm alls om inte klitoris smeks eller gnuggas medan snoppen far in och ut i slidan.
Så ta tid på er att lära känna varandras kroppar nu, gå på upptäcktsfärd och försök vara så öppna och ärliga ni kan med vad som känns skönt. Det är så man blir en tekniskt skicklig och duktig älskare/älskarinna - det har alltså inget att göra med hur många man legat med eller hur många gånger man haft sex sammanlagt. Många killar med relativt korta snoppar förstår så småningom det här med att det faktiskt "inte är stoleken som spelar roll utan vad han kan göra med den" - men risken är att de hinner få riktigt dåligt självförtroende före det. Och dåligt självförtroende och komplex sätter nog många fler käppar i hjulet för ett bra sexliv än vad den faktiska längden gör. Så var lite försiktig i hur du talar om ert sexliv så att du inte gör hans eventuella komplex värre i misstag. Det straffar sig bara för er båda om han känner sig liten, otillräcklig och osäker på om han duger. Och det är ju ändå Honom du gillar, eller hur ;)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena