Massa problem
01.11.2018
Hej! Jag har ett problem. Har haft en pojkvän i 4 år där sexlivet inte var så bra. Han kom tidigt, blev aldrig bättre. Plus att jag fick svampbesvär hela tiden. Han är bilmekaniker så jag funderade om det kunde vara något på fingrarna som inte går bort som min vagina inte tål. Då började han skrubba händerna alltid före och inget blev bättre. Det blir ju också svårt att vara jättekåt av allt detta.
Fick sedan en annan pojkvän (i ungefär 6 månader) som jag hade betydligt mer sex med och inget problem där, alltså inga problem. Det sved inte och jag fick aldrig ont och vi kunde hålla på hur länge som helst. Den relationen tog också slut och jag gick tillbaka till den första pojkvännen.
Nu är det exakt samma problem som tidigare. Svider, jag blir inte alls så upphetsad som jag skulle vilja bli och han kommer tidigt.
Alltså hjälp. Katastrof.
Jag skulle gå till gynekolog men vet inte hur man får tag på en.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.11.2018
Hej,
Det är trist om sexlivet känns problematiskt. Vi skall ta en sak i taget.
Dina svampbesvär handlar antagligen om att pH-balansen i din slida blir rubbad av någonting. Jag vet inte om ni använder kondom eller om du har något hormonellt preventivmedel men det är ganska vanligt om killen kommer i tjejen att hon får problem med pH-balansen eftersom spermans pH-värde är väldigt basiskt, och slidan skall vara sur. Det kan också finnas skillnader i spermans sammansättning hos olika killar så att man helt enkelt passar bättre ihop med vissa än med andra. Jag tror inte att det beror på att din kille skulle ha smutsiga händer, och vilket pH-värde hans sperma har kan han inte göra så mycket åt. Det finns vagitorier (kapslar som förs upp i slidan vid läggdags) som du kan testa, dem kan man köpa receptfritt på apoteket och de hjälper till att återställa balansen i underlivet. Ett annat alternativ är att han inte får utlösning inuti dig, eller att ni använder kondom.
Det att han kommer för tidigt kan han själv påverka bara till en viss del. Det är någonting som går att träna upp lite genom att han drar sig ur då han känner att utlösningen är på väg. Ofta är det också någonting som blir lite lättare med åren då han lär känna sin egen kropp bättre. En annan sak ni kan göra är helt enkelt att koncentrera er uppmärksamhet på dig först, se till att du njuter och kanske kommer redan innan han kommer in i dig, så är det hans tur sen. Sex är så mycket mer än bara in-ut, och problemet med för tidig utlösning är någonting som man kan jobba runt, men det kräver att man är villig att vidga sina vyer lite och tänka utanför lådan.
Det kanske största problemet jag ser i det du skriver är att du själv inte upplever att du blir upphetsad. Det kan vara tillfälligt, men det kan också vara ett tecken på att du helt enkelt inte är så intresserad av killen mera. Jag vet givetvis ingenting alls om er relation, och vet varken varför det tog slut med kille nr.2 eller varför du gick tillbaka till kille nr.1, men på basen av det du skriver så låter det nästan som att du gick tillbaka till honom bara för att det tog slut med den andra killen och du såg det som ett bättre alternativ än att vara helt ensam? Som sagt, jag vet ingenting om hur ni har det, och jag utgår ju ifrån att du tycker väldigt mycket om honom i vilket fall som helst.
Sexlusten är någonting som varierar ganska mycket från en period till en annan, ibland är den starkare och ibland svagare. Det behöver inte betyda att relationen nödvändigtvis är dålig, MEN om man vet om att relationen inte är det den borde så är det ofta ganska självklart att det påverkar lusten att ligga med den personen. Det är bara du själv som kan veta det.
Om du vill besöka en gynekolog så skall du kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun. Deras kontaktuppgifter hittar du på kommunens hemsida. Det är bara att ringa och boka en tid.
Jag tycker att du skall fundera över ert förhållande, och varför du vill vara tillsammans med honom. Om ditt svar är att det är helt självklart att du vill att det är ni två, så går de andra problemen att lösa genom lite arbete. Köp t.ex. Vagi C, Vagisan eller VagiCare från apoteket för att sköta om dina slemhinnor i underlivet, och tala om hur ni kan göra sexet skönare för er båda. Du är ung, och ni har hur mycket tid som helst på er att lösa problemen om ni vill göra det.
Kram
Tessi