Min kille är beroende av porr
11.10.2016
Hej!
Min kille är väldigt beroende av porr. Nu när vi är för tillfället i ett lång distans förhållande så har det kommit fram tydligt, då han skickar i princip varje dag porr gifs till mig. Jag förstår om han tänder på det och gör det för att vi inte träffas så ofta just nu. Men samtidigt blir jag också lite rädd över hur beroende han är av det. Själv tänder jag inte på porr gifs han skickar till mig och jag har försökt att säga till honom att jag inte vill ha porr skickat till mig.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.10.2016
Hej.
jag förstår att det känns som ett knepig situation då han skickar porr gifs till dig, som du dels inte tänder på och som även gör dig osäker på var exakt du har honom.
Jag tycker inte att porr i sig behöver vara en dålig sak, det handlar ofta mer om hur man använder det. Då kan det antingen vara ett bra tillägg eller substitut om det till exempel är som i ert fall, att ert förhållande just nu är på distans. Ett problem blir porren då den blir på bekostnad av någonting annat. Antingen på bekostnad av att man inte klarar av att bli upphetsad utan att titta på det, eller att den orsakar problem i relationen för att den ena personen konsumerar för mycket av det och kanske inte kan se var gränsen går för vad som är lämpligt.
Hur funkar det då ni träffas? Känns det som att han påverkas för mycket av porren även då? Känns det som att ert sexliv är ert eller är porren väldigt synlig även där? Tittar ni på porr tillsammans då ni ses och hur upplever du det?
Om du har sagt till honom att du inte VILL att han skickar porr till dig så borde han respektera det. Det skall vara lika självklart som om du konstaterar att du inte tycker om skräckfilmer - då skall du inte behöva titta på dem. Jag tror att ni borde diskutera saken en gång till. Berätta för honom att du inte vill få dessa meddelanden, och vad du känner då han skickar dem. Försök att tala om saken så ärligt och öppet som möjligt även om det kan kännas svårt. Det är trots allt en sak du funderar mycket på, och som kan bli ett problem om det blir en sak som kommer emellan er.
I sig behöver det inte vara ett problem att den ena har en starkare sexuell drift eller ett större behov av att titta på porr än den andra. Men om det känns som att man inte kan vara ärliga mot varandra kring saken, eller att man känner sig utanför eller såras av den andras beteende så borde man ta upp saken. Alla problem blir större om man inte kan lyfta fram dem och tala om dem.
Detta behöver inte betyda att ert förhållande har ett problem som inte går att fixa. Men det viktiga är alltid att man respekterar den andra personens gränser och inte avsiktligt överskrider dem.
Kram
Tessi