Min pojkvän vill ha analsex
06.11.2023
Hej, min pojkvän tycker om analsex medans jag inte alls tycker om det. Problemet är bara att jag har svårt att säga nej fast jag inte vill, eller egentligen problemet kanske är att min pojkvän har svårt att fatta att jag inte vill.
Vi har haft analsex några gånger. Jag har egentligen aldrig tyckt om det utan testade mest för att min pojkvän så gärna ville. Min pojkvän tvingar mig inte att ha det men varje gång vi har sex så frågar han om vi kan ha det och nu för tiden säger jag alltid nej eller något tvekande svar. Han accepterar dock inte mitt svar och forsätter att tjata, han gör också en ledsen min med munnen för att visa att det gör honom ledsen. Han brukar också säga ”det var så längesen vi hade det” eller säga att vi kan bara ta det en kort stund. Han brukar också fråga när vi kan ha analsex då, helst av allt skulle jag aldrig mer ha analsex för jag tycker inte om det. Jag vet dock inte hur jag ska säga eller göra för att min pojkvän ska förstå. Jag har ju sagt att jag inte vill men han verkar ju inte förstå eller bry sig.
Jag kan också må så dåligt under tiden vi har analsex och efter eftersom jag inte vill utan oftast bara säger ja eftersom han tjatar så mycket. När vi har ’vanligt’ sex så brukar han vilja slicka mig i mitt rövhål eller lägga in ett eller flera fingrar där och jag tycker inte heller om det. Jag vet inte vad jag ska säga för att han ska förstå, jag tror jag också är rädd att det ska framstå som att jag inte tycker om honom eller tycker att han är attraktiv om jag säger att jag inte vill. Jag har sett att folk har gett som förslag att jag ska föreslå att jag trycker in ett finger eller något i hans analöppning för han skulle tycka om det och vill att jag ska göra det vilket jag inte egentligen heller vill. .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.11.2023
Hej,
Det låter jättejobbigt att det har blivit såhär och att du inte får förståelse från din pojkvän i denna sak.
Sex skall alltid ske med samtycke. Hela poängen är ju att sex är någonting skönt och roligt som man njuter av att göra tillsammans, och där båda två skall få känna att de är trygga och att deras behov räknas. Och i detta fall är din vilja vilktigare än hans, eftersom det potentiellt kan medföra risker för din hälsa att gå emot den. Analsex som sker mot ens vilja är inte bara fruktansvärt smärtsamt utan kan också medföra risker eftersom man då lätt skadar den inre ringmuskeln. Det är INTE en mänskilg rättighet att få ha analsex, och du är i din fulla rätt att säga nej till det - även om det gör honom ledsen. Och precis som med alla andra former av sex så har han ändå inte rätt att tjata eller tvinga dig eller att få dig att känna dig dålig genom att se teatraliskt ledsen ut.
Ni behöver diskutera denna sak, helst i en situation där ni sitter ner och har tid att tala. Jag vet att det inte är en lätt diskussion att föra, men det finns inte riktigt något sätt att kringgå den heller eftersom han inte vill förstå ditt kroppsspråk eller antydningar på att du inte vill. Det verkar som att han helt enkelt behöver höra det tydligt uttalat att du inte VILL ha analsex och att du inte tycker om sexuell aktivitet som innebär att han på något sätt rör vid din ändtarmsöppning. Visst är det synd att man ibland kan ha olika uppfattning om vad som är sexigt eller skönt, men som sagt är det inte en grundrättighet för honom att få ha analsex (däremot är det ett brott att göra sexuella saker mot dig som sker emot din vilja.).
Du skriver att du är rädd att han skall uppfatta det som att du inte tycker om honom eller attraheras av honom, och det är ju någonting som du kan förtydliga. Men bara för att du tycker om honom så innebär det inte heller att du måste ställa upp på analsex. Du har rätt att bestämma över din egen kropp, och han har endast lov att ta del av den i den utsträckning som du vill - precis som alla andra har rätt att bestämma över sina kroppar.
Anta att det var ombytta roller, att det var någon sexuell grej som du skulle vara otroligt upphetsad av eller som du tyckte var speciellt skön men som han inte tyckte om. Det skulle vara synd, men du skulle ändå inte försöka tvinga honom till det, tjata om det eller utpressa honom att ställa upp eftersom du vet att han inte VILL. Och det borde fungera likadant i detta fall. Som en vuxen människa måste han klara av att hantera det. Om han efter denna diskussion fortfarande inte verkar förstå utan fortsätter att tjata eller pressa dig på olika sätt så tyder det på att han verkligen tycker att hans behov är viktigare än dina, och då kanske du borde fundera över om han faktiskt är ett lämpligt val som partner.
Jag tror inte att det finns något annat sätt att lösa denna situation än att ha en helt ärlig diskussion, och han kommer säkert att bli besviken men det är nog viktigt att han förstår att det är DU som bestämmer över DIN kropp.
Kram,
Tessi