Mindre sexlust och onanering
14.02.2023
Hej. Jag har i typ en månad tillbaka tappat min sexlust. Jag brukade onanera kanske 3-4 gånger i veckan (förutom när jag har mens eftersom jag brukar tappa min sexlust nästan helt under det). Jag har inte blivit kåt på typ en månad medans jag annars nästan brukar bli det väldigt lätt och brukar också bli våt väldigt snabbt men har inte blivit det alls. Hjälp!!
Sen undrar jag också ifall det typ kan förstöra hur 'känslig' man e ifall man använder vibrator för mycket. Jag brukar inte kunna komma med min hand ifall jag precis innan använt en vibrator men eftersom jag sällan inte använder vibrator när jag onanerar så e jag rädd att jag typ ska sluta tycka det är skönt med bara min hand när jag väl väljer att onanera utan leksaker.
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
16.02.2023
Hej!
Minskad sexlust kan bero på många olika saker. Allt som oftast har det inte någon specifik förklaring eller så har det att göra med hur din livssituation ser ut för tillfället. Det är också helt normalt att sexlusten varierar med tiden och du behöver inte oroa dig över att den har varit borta i en månad. Det är helt normalt. Men kan ge några förslag på vad som ibland kan ligga bakom en minskad sexlust och så kan du avgöra ifall något av dessa alternativ stämmer in på dig.
Har du känt dig stressad på senaste tiden? Kan det vara så att du har mycket att göra eller att du har många bollar i luften? Går du och oroar dig för något speciellt eller har du många tankar i huvudet på samma gång? Äter du någon medicin som eventuellt kan medföra minskad sexlust? Förändringar i matvanor, träning, allmän hälsa? Nu vet jag ju inte ifall du är i någon relation men i såna fall är det också helt vanligt att sexlusten förändras eller helt försvinner periodvis. Om inte några av dessa alternativ stämmer in på dig är det också helt okej och inget att oroa sig för. Sexlust är något som kommer och går och behöver inte alltid bero på något speciellt.
När det kommer till användning av vibrator behöver du inte heller oroa dig. Du kan inte permanent ”förstöra” något i ditt underliv genom användning av vibrator men eftersom många vibratorer är ganska så intensiva så kan man tappa känsligheten i underlivet en stund efter användning och ibland till och med för en dag eller två om du använt den mycket.
Några saker som kan vara bra att tänka på när man använder vibrator är att inte bara låta den göra jobbet åt dig. Eftersom vibratorer ofta är så pass fysiskt effektiva så glömmer man lätt bort att använda sin fantasi när man onanerar, vilket eventuellt kan leda till att man efter ett tag slutar att koppla ihop sin orgasm med sex utan istället kopplar man undermedvetet ihop den med vibratorn i sig. Onani är lika mycket en psykisk grej som en fysisk. Din vibrator ska endast fungera som ett hjälpmedel för dig att uppnå orgasm men det är fortfarande viktigt att du använder din fantasi och att du helhjärtat har sex med dig själv. Du behöver inte oroa dig för att du inte skulle kunna njuta av bara dina händer efter att du endast använt vibrator. Det kanske tar ett tag att avvänja sig från sexleksaker och det kan kanske kännas lite trist till en början men skulle du vara strandad på en öde ö utan några vibratorer skulle du inte ha några problem med det.
Jag kan ge några förslag på vad du kan pröva på ifall du känner för det:
• Använd din fantasi! Din fantasi är ditt främsta hjälpmedel när du onanerar. Våga experimentera med den, bygg upp en hel historia och lev dig in i den redan innan du börjar onanera.
• Börja först med handen. Ta det gärna lätt och försiktigt i början och låt det ta tid. (Minns att fantisera)
• Pröva att ligga/sitta/stå i olika positioner.
• Använd vibratorn först när du känner att du är tillräckligt "uppvärmd".  Att vänta med att använda vibratorn gör att du inte behöver använda den lika länge och risken för att du tappar känseln efteråt minskar.
Minns att sexlusten sitter främst i huvudet och det är inte något du behöver gå omkring och oroa dig över. Det kan ibland bli till en ond cirkel att man känner så mycket frustration över minskad sexlust att man går omkring och stressar och övertänker det så mycket att den inte kommer tillbaka före man har lugnat ner sig. Eftersom stress kan vara en av orsakerna till att sexlust ibland försvinner så är det bäst om du försöker ta det lugnt och låta den komma tillbaka i sin egen takt. Det tar den tid det tar.
Kram!
/Rosanna