Mitt runkande blev ett beroende
10.01.2024
Hej! för någon vecka sedan kollade jag 365-days på netflix fast jag inte fick för mina föräldrar. min snopp blev hård under filmen flera gånger och till slut kom det något ur den, nu kan jag säga att jag har ett sorts behov av att göra det varje dag, mannen i filmen var attraherande, detta gjorde att jag fick börja tänka över min sexualitet. är det normalt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.01.2024
Hej,
Det att du känner ett behov av att onanera varje dag behöver i sig inte innebära att det är ett "beroende". Det som kännetecknar ett beroende är inte enbart behovet att upprepa någonting. Väldigt många, kanske de allra flesta ungdomar (och äldre) onanerar, och oavsett om det är någonting man gör dagligen eller mer sällan så behöver det inte vara problematiskt. Onani kan bli ett problem eller kallas för ett beroende om det t.ex. är det enda du vill göra, eller om det är det enda sättet du t.ex. kan hantera motgångar i livet. Så om du onanerar en gång om dagen för att du känner dig upphetsad så är det inte någonting du behöver sluta med eller skämmas över för det är helt normalt.
Det att du tyckte att mannen i filmen var attraktiv är inte heller nödvändigtvis någonting du behöver stressa över. Trots att du skulle vara primärt heterosexuell så innebär det ju inte att du är blind för personer av samma kön. Man kan alltså uppfatta personer som mer eller mindre attraktiva trots att man primärt inte attraheras av personer av samma kön. Sen är det en helt annan sak att jag tror att de flesta människor är mer eller mindre bisexuella, och det innebär ju inte att man måste ha sex eller fantisera om personer av samma kön - det innebär bara att man kan ha förmågan till det om man väljer att göra det och inte begränsar sig. Med tanke på din ålder så är det helt normalt att man kan bli sexuellt upphetsad av väldigt många olika saker så jag tycker inte att det är någonting du behöver stressa över just nu. Din förmåga att bli upphetsad är en bra sak som betyder att du är mänsklig och att din kropp fungerar. Låt dina fantasier leva och njut av dem.
Hälsningar
Tessi