Munsex panik
02.02.2024
Jag och min kille har pratat om att testa munsex, han hade slickat mig en stund först och sen ville jag testa att suga honom.
Jag drog av kalsongerna och hade hans fulla stånd mitt framför ögonen men då fick jag en liten känsla av panik, fick massa frågor i mitt huvud helt plötsligt
Penisen kändes stor och vad gör jag när han får utlösning?
Det blev så att jag slickade och sög på ollonet en liten stund men jag blev så spänd i hela munnen så jag frågade om vi kunde ha sex istället och så satte jag på en kondom istället.
Det kändes som att jag var förberedd och att jag ville testa och göra det men ändå blev det så här? Jag vill försöka igen men hur kan jag göra eller tänka på till nästa gång jag vill och suga honom? E och S

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.02.2024
Hej,
Tack för din ärliga fråga. Jag tror att det mer eller mindre händer alla första gången man skall utföra oralsex på en kille (säkert om det görs på en tjej också) att man drabbas av panik eller hjärnsläpp. Oralsex är på sätt och vis så omtalat och någonting som de flesta har sett i någon film hur det görs, men då man faktiskt skall ta penisen i munnen så kan det ändå kännas ganska överväldigande. '
Det bästa du kan göra är att försöka strunta i allting du kanske har sett på film och bara känna efter själv. Det finns inga måsten, annat än att du måste lyssna på dig själv och honom. Jag tror därför inte att du skall börja med att ha avsikten att ge honom en avsugning tills han får utlösning - för det behöver definitivt inte vara målsättningen. Tänk istället på det som att du tar honom i munnen för att ta reda på hur det känns, för att du är nyfiken på det och för att du är nyfiken på hur han kommer att reagera.
Jag tycker att du gjorde alldeles rätt som började med att suga på ollonet, och att ni sedan gick vidare därifrån. Så nästa gång så kan du testa att ta lite mer av honom i munnen, slicka eller suga längs med skaftet och följa med hur han reagerar. Det är bra om din pojkvän kan ge dig lite feedback på vad som känns skönt och vad han vill ha mer av. Då menar jag inte att ni måste tala högt med varandra medan ni har sex utan kommunikationen kan ske genom hur han andas, hur han rör vid dig, hur han stönar eller spänner musklerna i kroppen. Det är ganska vanligt att man spänner munnen och snabbt blir trött i läpparna i början. Det du kan tänka på är att inte försöka spänna läpparna runt dina egna tänder (vilket många gör för att inte tänderna skall ta i penisen). Sträck istället ut tungan så att det är den som skyddar penisen mot tänderna i din underkäke. Det är alltså mer tungan och din gom som jobbar och inte så mycket läpparna (lite som då du suger på en slickepinne). Förhoppningsvis tycker han att det är skönt, och du blir upphetsad av att du kan ge honom den njutningen vilket leder till att du också kommer att njuta av det minst lika mycker som han. Jag tycker att det hör till god ton att killen "varnar" innan han kommer, så att den som ger oralsex har möjlighet att välja om man vill ta utlösningen i munnen eller om man avslutar med t.ex. handen, så du kan be honom om en förvarning. Sedan är det upp till dig själv att avgöra hur du gör.
Så tills det känns bekvämt för dig själv så behöver du inte tänka på avsugningen som "hela evenemanget" utan istället som en del av alla de saker ni kan hitta på då ni har sex. "Sex" är alltså helheten, och oralsex, penetrativt sex, petting, kyssar och orgasmer är bara de "små delarna" som man kan variera mellan precis i den ordning och utsträckning man vill.
Lycka till, och om någonting känns oklart så är det bara att fråga pånytt.
Kram,
Tessi