Mysko "dagdrömmar"
12.02.2025
Ja du läste rätt, men ja vet inte riktigt hur jag ska börja men vi försöker. Jag gillar att dagdrömma men på senaste tiden har dom blivit rätt mysko, först och främst så gillar jag någon och det är ju normalt att man dagdrömmer om den personen. Men de har blivit lite uh icke-barnvänliga, asså jag taffsar inte på mig själv eller nå sånt (glömde vad de hette). Ska jag vara ärlig så gör jag inget jag bara tänker på det. Jag har ju inte berättat om det åt någon (ville inte heller), för man vill ju inte "vara snuskig" eller nåt. Så jag undrar är det normalt och varför gör jag det? Sunday

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.02.2025
Hej,
Det du skriver är helt fullständigt normalt. Det är ingenting fel eller konstigt eller snuskigt överhuvudtaget med dina dagdrömmar. Vissa börjar ha romantiska/sexuella fantasier tidigare, och andra senare - men i din ålder skulle jag nog påstå att de flesta har det i någon utsträckning, speciellt om man är förälskad i någon.
Du kan helt i lugn och ro låta dina fantasier sväva iväg med dig, och du behöver inte berätta om dem för någon alls om du inte vill det. Jag tror att de flesta håller sina romantiska och sexuella fantasier för sig själv eftersom de oftast är väldigt personliga och intima. Och om du har lust och tillfälle att onanera då du fantiserar så finns det ingenting fel eller snuskigt i det heller. Det är en gåva att våra kroppar har möjlighet att uppleva njutning också på egen hand, och det finns ingenting syndigt med det.
Du skall också komma ihåg att bara för att du fantiserar om en sak så innebär det inte automatsikt att det är någonting som du skulle vilja genomföra i verkligheten, så det är faktiskt helt okej att tillåta sig själv att fantisera om vad som helst, för det existerar bara i ditt huvud och du äger rätten till alla de fantasierna.
Bara att fortsätta :)
Kram,
Tessi