Nakenbilder
26.11.2017
Jag vet inte riktigt vad jag skall göra. Skickade nakenbilder på snap till en pojke som är 2år äldre än mig. Han skickade också bilder till mig. Dessutom skickade han video där han runka. När ja ser han så blir det jätte stelt, för jag får inte bilderna och videona ut ur mitt huvud. Han tog inte screenshot på bilderna, men jag vet inte om han screenrecorda.. Tror inte bilderna har spridits, men om de gör det vet jag inte vad jag skall göra. Banan

Ungdomsinformatören Liselott svarar
30.11.2017
Hej Banan!
Ursäkta att du fick vänta någon dag på svar, jag skulle ha velat svara direkt åt dig så att du inte skulle behöva gå omkring och oroa dig. Här är bara pintjockt nu, stressigaste tiden på året på Decibel. Men nu kanske svaret kommer ännu lägligare med tanke på dick picks-artiklarna i Vasabladet, #dammenbrister och #metoo.
Jag förstår att det känns obekvämt, osäkert, obehagligt, till och med skrämmande och jobbigt som sjutton att veta att det existerar avslöjande bilder på dig själv som andra i värsta fall kan se. Det spelar ingen roll att andra kanske också gjort likadant, att det är "vanligt" och så vidare (vilket det alltså inte borde vara), för en själv är det alltid otroligt personligt. Det är mycket intimt, går ofta rakt in i hjärtat eller hur man nu ska förklara känslan av att bli blottad. Man vill absolut inte att fel människor ska se dem. Eller någon annan överlag än han du skickade åt. Eller kanske helst inte ens han. Klart att man känner sig rädd då, rädd för att bli utlämnad åt andras tyckande och kommentarer, rädd att bli bedömd enligt utseende, rädd att få dåligt rykte, rädd för att bli straffad osv osv osv.
Speciellt nu när det pratas så mycket om nakenbilder och hur man bland annat inte får inneha dem eller sprida dem, så är det vanligt och förståeligt att man själv får dåligt samvete för att man skickat nakenbilder på sig själv. Man tog ju själv fotona och man skickade ju dem själv. Så många i din situation kan känna att det var självförvållat eller tror att andra tycker att man får skylla sig själv. Men vännen, alla gör vi misstag.
Alla gör vi fel ibland, både när vi inte vet vad som är rätt och när vi nog visste bättre. Ibland gör man fel beslut, kanske på grund av att man har andra behov och önskemål som också spelar in. Till exempel om man har på g med en kille kanske man tror eller hoppas på att han ska gilla en mera om man bjuder lite på sig själv på det här viset. När man är förtjust i någon gör man ibland val som man inte skulle göra om man inte hade de där speciella känslorna för den där vissa personen. Så hacka inte dig själv i huvudet alltför hårt för det här valet, snälla. Det var inte smart att skicka nakenbilder åt honom, men gjort är gjort.
Det är olagligt att skicka nakenbilder på sig själv till en person som är minderårig, vilket den här killen nu är. Du har i princip utsatt honom för barnpornografi, även om du gjorde det frivilligt och även om han kanske hade bett om det och även om han svarade med samma mynt, så att säga. Skulle han polisanmäla dig, skulle åtal kunna väckas och du kunna bli dömd. Troligen skulle det i så fall ses som förmildrande omständigheter att ni båda två var med på det och troligen skulle straffet bli lindrigt - men eftersom du är straffmyndig skulle du själv exempelvis tvingas betala dagsböter (vilket skulle bli det troliga straffet).
Han har också gjort sig skyldig till att utsätta en minderårig person för barnpornografiskt material. Eftersom han också är omyndig ännu så är både bilder och film på honom olagliga, även fast han tagit dem själv och frivilligt delat med sig av dem åt dig. Hans brott är snäppet värre, dels eftersom det rörde sig om mer material och dels för att du inte ens är sexuellt myndig ännu. Du är i lagens ögon ett barn. Du skulle kunna polisanmäla honom.
MEN, riktiga livet är kanske inte så svartvitt alla dagar. Ofta går det ändå att komma överens utan att dra in myndigheterna, men ändå på ett sådant sätt så att det känns upprätt, rättvist, respektfullt och okej. Både du och killen ska såklart snabbt som ögat radera alla bilder och videor ni har på varandra. Det är olagligt att inneha barnpornografi (exempelvis sparade nakenbilder på andra minderåriga på sin telefon). Det är också olagligt att sprida barnpornografi, så vi håller tummar och tår att han inte har visat dina bilder för någon, inte skickat dem vidare och inte delat dem i några grupper, varken irl eller virtuellt. Vi kan ju inte veta ifall han visat dem åt någon, den enda som vet är ju han. Så jag skulle faktiskt föreslå att du pratar med honom om det här (åtminstone chattar). Säg att han ska radera bilderna på dig ifall han nu mot förmodan skulle ha recordat dem på något vis - och att du naturligtvis raderat allt du fått av honom. Kom överens om att inte heller berätta något åt tex kompisar om att det här skett, så att ni undviker att rykten sprids om er båda.
Däremot får du/ni gärna tala med vuxna för att liksom bearbeta och få hjälp att hantera det ni upplevt. Skam, skuld och dåligt samvete är frätande känslor som det inte är bra att bära inom sig, så har du ännu obehag ska du absolut inte sopa det under mattan och försöka att inte låtsas om de känslorna. Jag förstår att det känns jobbigt och konstigt att se honom eftersom du/ni på något plan säkert visste att det här med nakenbilder inte var så smart eller skönt. Men minns att det är mänskligt att fela och lär av erfarenheten. Nästa gång kan du sträva efter att ha en kärleksrelation eller sexuell relation där du gör de goda valen och där det därför kommer att kännas bra. Gör om, gör rätt - och ta hand om dig <3
Kram, Liselott