När ska man börja?
21.07.2023
Hej! Jag e en 15 årig tjej och jag har tänkt mycket på skydd för sex nyligen. Alltså om man har sex, räcker det med att använda en kondom? Jag vet att det e mindre risk om man går på P piller, men isåfall hur länge behöver man ha tagit pillren för att det ska funka som ett preventivmedel? Och om man skulle ha sex utan att använda p-piller men använda kondom, hur stor risk finns det för oönskad graviditet? fundersam tjej
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
25.07.2023
Hej!
Det räcker utmärkt med kondom! Det finns inga måsten eller riktlinjer vilket preventivmedel man ska använda, man använder det preventivmedel man upplever att fungerar bäst för en själv och ens partner. När man börjar med p-piller ska man ta den första tabletten på mensens första dag, och därav äta dem varje dag för bästa skydd. När man börjar med ett p-piller på mensens första dag så har man också skydd mot graviditet från första dagen. Om kondomen inte åker av(är för stor) eller spricker(är för liten) så är kondomen ett super bra skydd! Den skyddar även mot könsjukdomar vilket p-piller inte gör.
Kram!
Malin