Nervös
09.08.2017
Jag tror att jag och min pojkvän snart ska ha sex jag är jette nervös och ska man stöna och ska man göra det högt Helen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.08.2017
Hej.
Vad roligt att ni snart skall ha sex! Jag kan förstå att du är nervös, eftersom det är någonting det talas så oerhört mycket om. Förväntningarna blir lätt ganska höga, men ni skall komma ihåg att sex, precis som allting annat är dågonting man blir bättre på vartefter, så även om det inte är en ren explosion av njutning första gången så kommer det att bli bättre och bättre med tiden.
Sex skall inte handla om en prestation. Det skall inte vara någonting man "klarar av" eller "gör rätt". Det är helt okej att stöna under sex om det känns så, men man skall inte försöka få in stönandet som en del av ett manus för då blir det bara det - ett skådespel som man försöker göra trovärdigt. Det är nog porrindustrin och kanske filmer överlag som har gjort stönandet till en grej, och där tjänar det förstås sitt syfte. Skådespelarna måste stöna för att visa att de njuter (trots att de ju inte har sex framför kameran för att det skulle vara skönt utan för att de gör sitt jobb som porrskådisar..)
Så om det känns så skönt att du vill stöna, eller inte kan "hålla dig" från att stöna så är det helt okej. Men du skall inte försöka låta bara för att det "hör till". Jag tror att de flesta par som har sex är ganska tysta, speciellt i jämförelse med filmer.
Det bästa du/ni kan göra är att känna efter och försöka ta tid på er. Det behöver inte gå snabbt och ni behöver inte låtsas som att ni vet vad ni håller på med. Det är helt okej att det är första gången. Det är ett helt nytt sätt att vara tillsammans på och det tar tid att lära sig vad den andra tycker om och vad man tycker om själv. Njut och gör ert bästa för att göra det till en fin upplevelse.
Lycka till!
Kram
Tessi