Ny kille och sex
01.01.2023
Heij!!
Jag har träffat en ny kille som är i samma ålder som jag. Vi har varit ihop för 1 månad nu. Men nu Han har börjat säga att Han vill ha sex helatider och jag känner mig klar för det, Men Han gör mig ändå lite orolig om allt. Han har börjat skicka mig nakna bilder av honom som jag vill inte ha. Jag har sakt till, Men Han tror int riktigt på mig. Alltid jag är hos honom Han börjar röra mina lår och bröst och så vidare. Jag kan erkänna att jag vill också ha sex, Men känns ändå att Han försöker tvinga mig på nått sett fast jag älskar honom. Så jag vet inte riktigt att vad kan jag göra nudå, skulle jag borda ha sex eller inte? Biancaa!!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.01.2023
Hej,
Det jag vill att du minns är att det alltid är DU som bestämmer över din egen kropp. Även om man är ihop med någon och även om man själv vill ha sex med personen innebär det inte att man måste ställa upp på vad som helst och det innebär inte att du måste stå ut med att bli tafsad på eller tvungen att ta emot nakenbilder om du inte vill.
Jag tycker att du borde berätta för din pojkvän om hur du känner, att du är intresserad av honom och gärna vill fortsätta vara tillsammans med honom och eventuellt ha sex MEN att du tycker att han går över din gräns då han rör vid dig på det sättet, tjatar eller skickar bilder till dig. Så om han vill att ni i något skede skall ha sex så måste han först visa att han kan respektera dina gränser. Detta skall du göra så fort som möjligt eftersom det är ganska grundläggande. Förhoppningsvis slutar han då med tjatet och bilderna och rör vid dig bara på det sätt som är okej för dig  Om han INTE skulle visa att han respekterar dina gränser så kanske han inte heller är riktigt mogen för sex eller rätt person för dig att ha sex med, för en grundregel för sex är att man skall kunna ta ansvar för sig själv och för den andra personen - och att man förstår hur man får behandla sin partner.
Skulle han reagera genom att bli sur eller elak så borde du fundera ordentligt på om han är mogen för ett förhållande eftersom det aldrig är okej att utöva emotionell utpressning (att tjata eller att få någon att känna skuldkänslor över att man inte vill ha sex.).  I denna video går Kix igenom vilka röda och gröna flaggor man kan tänka på i sitt förhållande, så även om situationen i videon är en annan så är dessa tecken de samma i så gott som alla relationer, så de kan vara bra att fundera på.
Så min åsikt är den att så länge du ännu känner dig osäker på om du verkligen vill ha sex med honom så skall du vänta. Snälla kom ihåg att DU är den viktigaste personen i DITT liv, och det du därför behöver göra är att ta i beaktande först och främst om dina egna känslor.
Ta hand om dig!
Kram,
Tessi