Nya sexualbrottslagen
08.02.2023
Hej, jag 15 år och min flickvän 15 år har haft samlag regelbundet i ett halvår, jag fyller snart sexton och undrar om vi kan fortsätta ha samlag fast jag är byxmyndig och inte min flickvän. Vad är konsekvenserna om det t.ex. Skulle komma fram till polisen att vi har samlag fast ingen av mig eller min flickvän skulle ha anmält det? Är det alltså straffbart fast båda är med på det? Är det olagligt fast båda är med på det?
Humperdinkel
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
09.02.2023
Hej!
Tack för din fråga! Nej det är varken olagligt eller straffbart för er att ha sex så du har ingenting att oroa dig över!
Den nya lagen är till för att skydda barn (speciellt barn under 16 år) från att bli utnyttjade av en äldre vuxen (vilket du inte är). Lagen finns INTE till för att stoppa ungdomar från att ha sex med varandra och så länge ni båda har samtyckt finns det inget som hindrar er från att fortsätta ha sex eftersom ni är på samma mognadsnivå och inom samma åldersgrupp.
Det skulle vara annat ifall du var t.ex. en 25-åring som försökte manipulera en 15-åring till att ligga med dig. Såna situationer är inte okej eftersom man är på så olika mognadsnivå och i helt olika åldersgrupper. När sådant händer anses det därför med den nya lagen vara våldtäkt mot barn eftersom det inte finns någon vettig orsak till varför en så pass mycket äldre person skulle vilja ligga med ett icke byxmyndigt barn, i den nya lagen utgår man från att det i såna fall handlar om att den äldre personen vill utnyttja barnet sexuellt för egen vinning. Men sådant är inte fallet för er del.
Det viktigaste är att det alltid finns samtycke och att ni kommer ihåg att skydda er (använda preventivmedel). Ifall man är osäker på vad som räknas som samtycke och vad som inte gör det så kan man läsa mera om det HÄR.
Ifall du är intresserad av att läsa mera om den nya sexualbrottslagen kan du göra det HÄR.
Kram!
/Rosanna