Obehagligt sex
17.02.2018
Hej!
Jag har inte haft sex några många gånger och när jag hade för ett tag sedan så kändes det som att luft skulle ha varit emellan komdomen och slidan. Det tog lite ont men det kändes mera obehagligt. Hur ska jag få bort det? Eller vad kan man göra? Oooobehagligt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.02.2018
Hej.
Det är med sex som med det mesta andra här i världen, att men blir bättre på det ju mer man övar, och bara man tar det lugnt och njuter av det man gör så är det roligare. ALLA är nybörjare i början, och det är ju alldeles självklart att det är en massa nya känslor och förnimmelser man känner eftersom det är en helt ny sak för kroppen.
Om man spänner sig mycket i bäckenbottnet, t.ex. då killen kommer in, så är det inte ovanligt att det kommer in luft också. Det är inte farligt eller ovanligt på något sätt, men kan kännas underligt och ibland kan det låta då killen stöter och luften skuffas ut ("muspruttar"). Det är ganska naturligt att man spänner sig de första gångerna man har sex, eftersom man inte är helt säker på hur det kommer att kännas, eller ens hur det SKA kännas. Första gångerna kan det ju också göra ont därför att det vidgar på slidan och slidmynningen på ett nytt sätt. Det man skall försöka göra är att slappna av, och jag vet ju att du har hört det rådet förr och att det är en sak att veta det och en helt annan sak att faktiskt kunna slappna av. Det är ju trots allt inte helt viljestyrt.
Mitt råd skulle därför vara att ni skall satsa på att ha tillräckligt långt förspel innan han kommer in i dig, så att du hinner bli tillräckligt våt och din slida hinner vidgas (vilket den gör av sig själv då man blir upphetsad.) Sen då du känner att du är tillräckligt upphetsad kan han långsamt komma in i dig.Han kan börja med att komma in med ett finger - så att din slida hinner reagera på vad som är "på gång".  Det kan vara bra om man då kör missionären - så att du i den situationen inte behöver göra någonting annat än "ta emot". Ni kan ju också testa på att du sitter ovanpå honom, men då är eventuellt risken större att du spänner dig samtidigt och att det därför blir svårare för honom att komma in.  Man skall alltid vara uppmärksam på smärta - om det gör ont är det oftast ett tecken på att man antingen spänner sig eller att det går för snabbt. Då får man försöka backa lite och vänta en stund.
Jag tror inte att det alltid kommer att kännas som det har gjort de senaste gångerna du har haft sex, men poängen med sex är ju att det skall vara skönt och roligt - så ta god tid på er. Ha bara sex om du känner att du verkligen VILL det, annars är risken stor att det gör ont - och att du då spänner dig ännu mer nästa gång eftersom du är rädd att det skall göra ont pånytt.
Så slappna av och skynda inte. Det kommer att bli jättebra, men ibland tar det tid. Hoppas att du kan tala om saken med din partner och att ni kan hjälpas åt att göra det fint.
Kram
Tessi