Öm efter sex
18.12.2017
Jag hade sex med min pojkvän igår, och efter det har jag haft en slags svag smärta i magen. Första gången vi hade sex (Någon gång förra veckan) hände samma sak, fast då påminde det mer om mensvärk eller lös mage, ville knappt kunna stå rakt då det knep så. Det skyllde jag lite på nervositeten innan sexet, men nu i och med att det igen gör ont tänkte jag höra mig för lite. Det känns ömmt, ganska djupt in.
Jag har haft sex förr, men då kändes det aldrig såhär. Min pojkvän är väl ganska normalstor tror jag (dock är jag ganska liten, så därför kan han kännas ganska stor?), och han är väldigt uthållig och har väldigt 'kraftiga rörelser', eller hur man nu ska uttrycka sig, så han når ganska långt in i de flesta positioner, inte bara bakifrån. Innan honom hade jag inte haft sex på ett par månader, så kan den här smärtan då bara vara ovana, typ som när en muskel blir ömm innan den härdats? Eller vad..?
Jag är inte så orolig, vi hade skydd och själva sexet gjorde inte ont. Tänkte bara höra mig för ifall om.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.12.2017
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Antagligen är du öm för att han kom så långt in, och hur öm man blir kan även påverkas av vilket skede av menstruationscykeln du är, eftersom livmodern/äggstockarna är olika känsliga vid olika perioder.
Du får helt enkelt följa med lite, skulle det vara så att du har jätteont efter varje gång även framöver så tycker jag att du skall tala om saken med en gynekolog som kan undersöka dig och kolla upp att allting ser ut som det ska.
Men i nuläget skall du nog bara chilla och njuta.
Kram
Tessi