onanering och såånt
02.03.2017
Hej!
Jag undrar hur jag ska onanera. Är det bra att börja med att pulla eller ska jag använda mig av något föremål? Konstig fråga men vore kul och veta eftersom jag skulle vilja"påbörja" mitt sexliv snart men jag vill känna mig själv bättre först. nyfiken liten plutt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.03.2017
Hej,
Vad roligt att du börjar känna dig nyfiken! Att onanera är i de allra flesta fall någonting positivt, som kan hjälpa en att lära känna sig själv, sin kropp och sin sexualitet på ett nytt sätt. Vissa börjar tidigt, och vissa senare. Det finns inget rätt eller fel i detta.
Tjejer onanerar oftast så att de smeker sig vid blygdläpparna och över klitoris. Klitoris är det känsligaste stället i underlivet, och sitter som en liten "knopp" där blygdläpparna möts. Därför är det lite missvisande att tjejer i porrfilmer ofta onanerar genom att sätta in fingrarna eller något föremål i slidan - för det känsligaste stället sitter utanpå, inte inuti.
Men alla tycker om olika saker. Det finns de som tycker om att lägga in fingrarna/något föremål och det är också helt okej, så länge man ser till att föremålet är helt och rent. Men om man bara vill smeka sig utanpå så är det också helt okej, och det är kanske vanligare.
Hur länge man håller på varierar, dels från person till person och dels från gång till gång. Oftast så onanerar man i hopp om att man skall uppnå orgasm (den sköna explosions-pirr-känslan) men hur länge det tar innan man kommer dit varierar också väldigt mycket. Då man har fått orgasm känner vissa att de inte alls vill fortsätta utan är nöjda så, medan andra tjejer kan forsätta att onanera efter en liten paus, och få egentligen hur många orgasmer som helst.
Jag föreslår att du skulle hitta ett tillfälle då du får vara ostörd, och fantisera om någonting upphetsande, läsa eller titta på någonting som gör dig upphetsad. Sen kommer antagligen din kropp själv att visa dig vad den vill göra - och då skall du komma ihåg att det inte finns någonting som är fel utan det är bara att experimentera på. Smek dig själv med handen, eller med något föremål som du gnuggar eller masserar mot blygdläpparna/klitoris. Sen håller du helt enkelt på så länge det är skönt.
Lycka till :)
Kram
Tessi