Onani
18.12.2023
Hej! Jag är en tjej på 14 år. Jag började onanera för ca 6 månader sedan. Till en början smekte jag bara klitoris men efter ett tag (ungefär 4 månader sen) så kände jag att jag ville testa något nytt. Jag testade föra in några fingrar och det kändes skönt. Mitt problem är att jag vill se något samtidigt som jag onanerar. Men vad ska jag se? Och var kan jag hitta något upphetsande? Snälla svara snabbt för jag vill värkligen ha svar Kåt tjejj
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
18.12.2023
Hej!
Vad roligt att du börjat utforska din kropp och experimentera med onani. Det är ett jättebra sätt att lära känna sin kropp och lära sig vad som känns bäst för en själv. På så sätt kan du bli expert på dig själv och om du någon gång i framtiden vill ha sex med en partner är det lättare att berätta för hen vad du tycker om och hur du vill bli rörd.
Jag kan absolut förstå att man vill titta på något när man onanerar. Ibland kan det kännas som att man behöver få lite inspiration och ibland kan man ha svårt att fokusera och därför behöver man något att titta på för att inte tappa koncentrationen. Dock behöver man inte alltid kolla på t.ex. porr för att nå det önskade resultatet.
Porr är i sig inte skadligt eller dåligt men tyvärr finns det jättemycket dålig porr. Med dålig porr menar jag sådan porr som är gjord på ett oetiskt sätt. Alltså att personerna i videon mer eller mindre blivit tvingade till att göra det. Sedan finns det också extremt mycket porr som innehåller mycket våld mot kvinnor samt förnedring av kvinnor. Tyvärr kan det vara svårt att hitta porr där kvinnan inte är i “underläge” och blir ganska äckligt behandlad. Porr kan även ge en dålig bild av hur sex är på riktigt.
Man talar i dagens läge om att många människor är “porrskadade”. Det betyder absolut INTE att man blir skadad av att titta på porr, så det behöver du inte oroa dig för. Det betyder helt enkelt att man tittat på för mycket orealistisk/oetisk porr under en längre tid. Sådan porr som inte ger en realistisk bild av hur sex är i verkligheten. Till följd av detta kan en del människor få svårt att njuta av vanligt sex med en partner eftersom sexet inte är som i porrfilm. Därför är det viktigt att minnas att porr inte är verklighet. Det är mer som en sex-actionfilm. Människorna i porrfilmer är betalda skådespelare som gör ett jobb. Dom njuter sällan särskilt mycket av det dom gör.
Väldigt många porrfilmer är gjorda ur det som man kallar ett “manligt perspektiv” det betyder att det är männen i videon som får mest njutning och kvinnorna används mest bara som objekt. Försök att så gott det går hålla dig ifrån porrvideon där kvinnorna blir illa behandlade eller sexet är väldigt grovt, förnedrande eller våldsamt. Om det ser obekvämt ut eller känns obekvämt för dig är det ett tecken på att du ska byta video. Det är bättre om du söker efter videon där förspelet och kvinnors njutning är i lite större fokus. Vill än en gång påminna om att sex INTE är som i porrfilmer! I verkligheten ska det kännas skönt för båda parterna och det ska finnas samtycke och kommunikation före, under och efter sexet.
Jag vill i första hand uppmuntra dig till att använda din fantasi när du onanerar eftersom det är ditt allra viktigaste verktyg men om du vill kolla porr kan du t.ex. söka på “Porn by and for women”. Det brukar ofta vara lite bättre för kvinnor även om det inte alltid heller är bra. Det kan vara helt vettigt att inte vänja din hjärna allt för mycket med att se på porr varje gång du känner dig upphetsad så kom ihåg att ta lite paus mellan varven och öva på att använda din fantasi när du rör dig själv. Du kan även läsa erotiska noveller online (bara att googla) eller varför inte bara kolla på någon helt vanlig film med någon skådespelare som du tycker att ser bra ut.
Hoppas det här var till någon hjälp. Jag önskar dig lycka till med utforskandet av din kropp!
Kram,
Rosanna