Ont av spiral
26.04.2023
Jag satte in en hormonsprial (kyleena) för ca 2 månader sen, jag har haft mellanblödningar ungifär varje dag sen dess. Har ingen mensverk alls, men när jag har sex så gör det så ont att jag måste avbyta. Och det är bara av dom posiotionerna när han kommer långt in, som tex bakifrån, efter sexet brukar jag få mer ”riktigt” mens och en kraftig mens verk. Är det spiralen som sitter fel, eller ska man känna sån här smärta av spiralen?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
02.05.2023
Hej,
Det du beskriver kan vara väldigt vanligt förekommande just i början. Det tar tid för livmodern och kroppen att anpassa sig till att ha en liten grej därinne. Just när det gäller de djupa positionerna så kommer din partner nog så långt in med penisen att han stöter till livmodertappen som gör att livmodern nu lättare reagerar, pga att spiralen är därinne, och du får ont i nedre magen och lite slemhinna lossnar och kommer ut som en mensblödning. Efter ungefär 6-8månaders användning brukar det bli bättre, och koppen har anpassat sig, och du kommer troligtvis kunna leva utan dessa smärtor. Den sitter nog inte fel, för skulle den sitta fel skulle du ha ont väldigt ofta utan speciell orsak. Men just sex är en ganska ”hård” aktivitet och kan förorsaka detta. Mitt bästa tips är att din partner backar lite och låter bli komma så långt in! Styr honom i dem positioner du kan styra, genom att lägga dina händer på hans höft.
Kram!
Malin