Ont i slidan
29.03.2023
Hej, jag har jätte ont i slidan varje gång jag försöker föra in något, känns som att hela slidöppningen drar ihop sig och det är svårt att redan få in en tampong. Förstår ju att något är fel men vet verkligen inte vad jag ska göra åt det. Vågar verkligen inte berätta till mina föräldrar. Borde jag kolla upp det någonstans? Och vart isåfall? Och får mina föräldrar reda på det då? .
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
03.04.2023
Hej, det du beskriver är faktiskt vanligare än man tror, du är inte ensam! I underlivet finns massor med nervändar som nu som då reagerar genom att utlösa smärta. Detta kan man få hjälp för! Om du vill kan du läsa lite om vestibulit och slidkramp. Det behöver inte vara så att det är precis det du kan ha, så därför är det viktigt att träffa någon som kan undersöka och titta vid öppningen av underlivet. Detta kan man få hjälp med hos hälsovårdaren på skolan. Hen kan kanske inte titta men hen kan hjälpa dig vidare till rätt plats! Hen har tystnadsplikt, vilket betyder att det du berättar för hen stannar mellan er.
Kram!
Malin