ont vid samlag
17.10.2018
hej! är en tjej som varit sexuellt aktiv i lite över två år nu. har nu börjat uppleva smärta varje gång under samlag, något som jag aldrig upplevt tidigare. besvären hae hållit i sig i ett par månader nu. har försökt men det mesta: att slappna av, ha ordentligt förspel och glidmedel, men inget funkar. fortsätter trots smärtan att ha samlag eftersom att jag inte vill beröva det från min pojkvän, något jag kanske inte borde göra...
borde jag söka hjälp? typ gå till skolhälsovården? ifall det spelar roll så går jag sedan ett och ett halvt år på p-piller. hehe

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.10.2018
Hej.
Jag tycker att du skall kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun. Dels finns det barnmorskor som kan undersöka dig och se att allting ser ut som det ska, och dels finns det en sexualrådgivare som du kan boka tid till om du vill fortsätta utreda vad smärtan kan bero på. Jag tycker inte att det är en god idé att tvinga dig själv till samlag om det gör ont, eftersom det sannolikt bara bidrar till problemet. Det betyder inte att det alltid kommer att göra ont - men du måste försöka ta reda på vad det beror på.
Jag tror att du kan få hjälp med den saken via preventivrådgivningen. Så ring och boka en tid och berätta alldeles ärligt om ditt problem - då har de bästa förutsättningar att hjälpa dig.
Kram
Tessi