Ont vid sex
06.06.2018
Hejsan,
För det första jag uppskattar att det finns en hemsida man kan vända sig till.
Men nu till mitt problem. Jag har nu under ca5 månader ätit minipiller och haft lite längre mens men betydligt mindre blod. Men ja under de senaste dagarna har det börjat att ta ont att ha sex. Det gjorde det inte förut fasten vi hade sex och jag inte var fullt våt, men nu när jag är kåt och vill ha sex men det tar för ont. Vad kan vara orsaken? För jag är inte nervös eller något liknade. Men har haft ryggont de senaste dagarna också, kan det ha något att göra med att det tar ont vid sex? Eller är det för att jag har slutat använda tamponger och menskopp sånt som man sätter in? Lissie

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.06.2018
Hej.
Det är inte lätt att veta varför sex har börjat göra ont. Dels kan det bero på att du helt enkelt är öm eller har lite "skavsår" om ni har sex väldigt ofta, men det kan också bero på någon liten infektion som gör dina slemhinnor mer irriterade (t.ex. svampinfektion - vilket inte heller är ovanligt om man har sex ofta och killen får utlösning i en..).
Kissar du som vanligt och gör det ont? Tänkte på att du skrev att du har haft ont i ryggen, vilket ibland kan vara ett symtom på urinvägsinfektion. Men urinvägsinfektion brukar man nog märka av, t.ex. genom att det svider då man kissar eller att man behöver kissa oftare än normalt.
Det du kan börja med är att se till att du är ren, d.v.s tvätta dig dagligen med vatten, och tvätta dig alltid efter sex. Använd gärna glidmedel då ni har sex, även om det ju inte är "farligt" fast det gör ont, så är det inte heller någonting som man vill att kroppen skall vänja sig vid eftersom det i sin tur kan leda till problem längre fram.
Om du har några andra symtom, t.ex. konstiga (rikliga, gryniga eller illaluktande) flytningar, om du får sveda eller värk i samband med att du kissar, om du får feber eller givetvis om problemet inte går över utan fortsätter eller blir värre - då tycker jag att du skall söka hjälp, antingen på hvc (om du får feber eller misstänker urinvägsinfektion) eller hos en barnmorska/gynekolog om du har något av de andra symtomen.
Om vi säger så - så är det inte allvarligt om det gör ont att ha sex under några dagar. Det kan vara någonting övergående. Men om det pågår i mer än en vecka så tycker jag att du skall kolla upp saken. Det behöver inte heller betyda att det är allvarligt - men ändå att det kan vara bra om nån tar en titt.
Kram!
Tessi