Oralsex
05.11.2017
Hej! Jag har varit ihop med min flickvän över ett halvår nu och jag har slickat henne några gånger. Men hon har aldrig gett mig oralsex och undrar därför om det är okej att begära tillbaka för känner mig verkligen frustrerad eftersom alla andra killar pratar om avsugningar och sånt och jag bara låtsas hålla med,inte för att jag är rädd för sanningen men för att inte min tjej ska bli omtalad eller något. Men är det dumt att begära oralsex? ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.11.2017
Hej,
Nej, jag tycker inte att det är dumt att be om det man vill ha då det gäller sex. Tröskeln kan vara ganska hög att ge oralsex första gången, för både killar och tjejer. Man kan vara osäker på hur man skall göra och det kan kännas lite pinsamt att börja på. Men om du försiktigt konstaterar att det är någonting du gärna skulle göra så är det ju upp till henne att bestämma om det är någonting hon vill göra eller inte. Det är viktigt i alla sammanhang, men i all synnerhet då det gäller sex att det måste finnas samtycke - d.v.s. att båda vill.
Eftersom vi människor sällan är tankeläsare så är det nog bra att vara ganska öppen med vad man vill ha.
Lycka till!
Kram
Tessi