Orgasm
25.11.2013
Hej, jag har ett stort problem som jag behöver hjälp med. Jag kan inte få orgasm, varken vid onani eller sex. Jag har onanerat i flera år och problemet där är att jag blir jättekåt men sedan försvinner det lika snabbt igen fast jag har provat allt från porr och dildo till att onanera på olika sätt. Jag och min pojkvän har haft sex i 1 år nu och vi har ofta ordentligt med förspel och jag blir tillräckligt kåt och känner mej också trygg med honom men hur skönt det än är så går det inte ändå. Jag har ganska långt accepterat att det inte händer men ibland blir jag väldigt frustrerad vid tanken. Vad ska jag göra??

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.11.2013
Hej!
Vi har skickat din fråga till Tessi, vår nya entusiastiska expert som är både hälsovårdare och sexualrådgivare, ska se vad hon svarar!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Det är ingen alldeles lätt fråga att svara på, men du skall veta att du är långt ifrån ensam. Enligt olika undersökningar som gjorts uppger 2-14% av kvinnorna att de aldrig har fått orgasm. Efter problem med sexuell olust är frånvaron av orgasm det största sexuella problemet hos kvinnor. Orsakerna kan vara många, allt från fel teknik till psykiska orsaker, som att man spänner sig eller ställer för höga krav på sig själv (blir för orgasmcentrerad).
Det är bra att du blir upphetsad, och även om det kan kännas frusterarande så låter det också bra att du har prövat på olika metoder för att få orgasm - det säger mig att ditt förhållningssätt till sex är ganska avslappnat, vilket är en av förutsättningarna för att kunna "tillåta" sig själv att njuta.
Även om målet skulle vara att kunna få orgasm genom samlag tillsammans med din kille, så tror jag att du till en början borde försöka "öva" på egen hand, för att minska stressen. (jag förstår att det kan kännas hopplöst att inte vara fokuserad på orgasm men ändå försöka uppnå den..) Du säger att du har försökt med dildo, men jag undrar om du då menar en dildo eller en vibraor (massagestav)? Eftersom det vanligaste sättet att uppnå orgasm för kvinnor är genom att stimulera klitoris, så föreslår jag att du skulle försöka med en massagestav. (man kan beställa dem via nätet om man inte vill gå och handla dem, de finns i alla prisklasser och kommer hem diskret förpackade så det är ingen som se på paketet vad det finns inuti.) Då du har en garanterat lugn stund, utan risker för att bli avbruten kunde du försöka hitta upphetsningen på det sätt som passar dig. (tidningar, film, fantasier - det som funkar för dig), och försöka lära känna dig själv med hjälp av vibratorn. För vissa kvinnor är orgasm någonting som bara händer, men för andra är det någonting man måste lära sig. Det gäller att försöka behålla lugnet och försöka att inte ge upp.
Jag önskar dig lycka till!
Tessi