Orgasm
13.06.2017
Hej Decibel. När jag onanerar och får en orgasm så efteråt blir det som att all lust försvinner . Jag har ingen lust att onanera längre inte så att jag skäms men det bara försvinner. Så nu undrar jag om det kommer vara så när jag har sex också så att när jag har fått orgasm så bara försvinner lusten . Helena

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.06.2017
Hej.
Det du beskriver är helt normalt. Väldigt många känner pecis som du. Det är alltså ingenting som är fel, men till viss del går det att träna upp.
Då du onanerar så bygger du upp din lust och energi till det ögonblick då du får orgasm - då du släpper ifrån dig den. Ofta kan det göra rent ont eller kännas obehagligt om man försöker fortsätta onanera direkt efteråt. Och ofta är den största delen av lusten då försvunnen - man blir mätt liksom. Men man kan träna upp sin "orgasmförmåga" (det är antagligen fel ord, men i brist på bättre) kanske speciellt om man använder vibrator, eftersom det är mindre ansträngande, så att du kan komma flera gånger efter att du har vilat en liten stund. Men det är ingenting jag tycker att man skall ta stress över. Hela poängen med att onanera är ju att det skall vara skönt - inte att man skall fixa och trixa för att man skall prestera någonting.
Det är med andra ord helt normalt att tappa lusten då man har kommit, och för väldigt många tjejer, och merparten av killar så funkar det precis så. Ingen panik alltså.
Kram
Tessi