Orgasm frågor!
28.02.2018
Hej! Jag är en 15 årig tjej som idag kom för första gången. Jag var ensam hemma och såg porr och stimulerade klittan samtidigt till sist var det en underbar känsla i hela min kropp och det kom även ut en vätska som bildade en stor ”pöl” i min säng, vad är det egentligen som kommer ut? Är det normalt att något kommer ut under en orgasm? Vätskan som kom ut var lite gul aktig är det normalt??
Jag har länge onanerar men jag har alltid känt mig äcklad av mig själv efter, har ni några tips hur mam kan förhindra att bli äcklad efter?
Med vänliga hälsningar
Kåtjävel Kåtjävel

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.03.2018
Hej.
Grattis till din första orgasm! Vad roligt att du har upptäckt hur du kan komma. Nu är det bara att fortsätta :)
Det kan vara lättare att bli upphetsad om man samtidigt tittar på porr, och det är inget fel med det. Men försök ändå att inte titta på porr varje gång du onanerar, utan att använda dina egna fantasier också. Detta för att inte din hjärna skall bli för van vid den visuella stimulans som porren ger. Man vill ju gärna kunna njuta av sex och få orgasmer även utan att titta på någonting. Så fortsätt att onanera, och använd gärna dina egna fantasier också.
Jag antar att det som hände var att du fick en s.k. "fontänorgasm", d.v.s. "kvinnlig ejakulation". Det är inte alls alla tjejer som får det, men det är inte heller "fel" på något sätt. I många porrfilmer framställs det som någonting önskvärt, och det ordnas t.o.m. kurser i hur kvinnor skall "lära sig" att få en fontänorgasm, medan jag inte är säker på att det är någonting som alla kvinnor ens kan lära sig eftersom alla är lite olika byggda.
Det handlar i princip om att vätska bildas i körtlarna vid slidan, och att dessa sedan töms i samband med orgasmen så att vätskan sprutar ut, som en utlösning. Vätskan kan vara klar, lite vitaktig eller gulaktig som du beskriver.
Jag tror att många känner lite skam eller äckel efter att de har onanerat, medan det ju är alldeles onödigt. I många fall upplever man att det är någonting lite förbjudet och någonting man borde skämmas lite över att man gör. Medan jag tycker att det är ett fantastiskt sätt att lära känna sin egen kropp och slappna av på egen hand. Att onanera är helt normalt och nästan alla gör det. Du behöver inte diskutera det med någon eller få någon annas välsignelse att göra det. (Dels tror jag också att "äcklet" handlar lite om att man helt enkelt är "mätt" efteråt. Kontrasten mellan att först vara jätteupphetsad och sedan bli tillfredsställd är stor, och då kanske hjärnan tolkar mättnaden som "äckel" för att man är redo att stiga upp och göra någonting annat.) Försök att ligga kvar lite efteråt och bara känna dig nöjd och varm. Du behöver inte känna att gu gör någonting fel. Njut av din kropp!
Kram
Tessi