OROLIG...
26.01.2018
Hej!. Jag var på en fest innan jul och vi fo till en kille och jag var för full skulle sova men han höll på och jag var för full som sagt och han våldtog mig då kan man väl säga... för jag sa nej och var för borta vilket han visste.. iallafall han hade ingen kondom.. och nu efter 2 månader har jag inte haft mens alls och nu denna veckan har jag haft magont. Kan det va att jag är ...gravid?.. för kan inte köpa graviditets test och vill inte att nån ska veta emmi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.01.2018
Hej.
Fy vad ledsen och arg jag blir då jag läser det du skrivit. Så får det ju inte alls gå till, även om det tyvärr sker alldeles för ofta. Ett nej skall vara nej, och vem som helst borde förstå att om man är så full som du var så vill man inte ha sex. Du har rätt att anmäla honom om du vill göra det. Och oavsett vad du gör så skall du komma ihåg att du inte gjorde någonting fel, utan skulden är helt och hållet hans.
Magont är i sig inget graviditetstecken (även om man KAN ha ont i magen också.) Men mer oroväckande är det ju att du inte har fått mens. Jag tycker absolut att du skall testa dig. Tyvärr är det inte alls läge att stoppa huvudet i sanden eftersom ett problem som en potentiell graviditet inte kommer att försvinna av sig själv.
Du kan antingen köpa ett graviditetstest i butiken/på apoteket, eller så kan du gå till din skolhälsovårdare som kan lägga en remiss åt dig. OM du skulle vara gravid så behöver du ju antagligen hjälp med att bestämma hur du skall gå vidare också, och det kan din skolhälsovårdare hjälpa dig med.
Jag förstår att det är väldigt mycket känslor just nu, och att du säkert mår dåligt över det som hänt. Om du vill tala med någon om dina känslor och framför allt dina rättigheter så kan du ringa till brottsofferjouren 0440 371 050. Om du ringer till detta nummer får du service på svenska, och du förbinder dig inte till någonting. Ingen kan tvinga dig att göra en brottsanmälan om saken, men jag tycker att du ändå skall ta reda på detaljerna kring det.
Det känns så himla orättvist att du har blivit felbehandlad och ändå själv måste ta alla konsekvenser av det. Men viktigast just nu är att du testar dig för graviditet, och för könssjukdomar. Det är prioritet nummer ett - sen får man ta ställning till resten.
Skriv in pånytt om du känner att du behöver det. Vi finns här för dig.
Många kramar
Tessi