Orolig
23.01.2024
Hej jag och min kille hade sex för några dagar sedan och nu blöder jag trippelt mer än jag gör då jag har mens jag går på p-piller och har då inte mens så det kan inte vara de är det vanligt att blöda så mycket efter sex jag har talat med några vänner och dom tycker att det är väldigt oroväckande att blöda så mycket som jag gör det var första gången jag har även väldigt ont i nederdelen av magen känns som mensvärk men jätte mycket värre

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.01.2024
Hej,
Det är inte lätt att säga varför du blöder så mycket. Det är förhållandevis vanligt att man blöder efter första gången (gångerna) man har haft sex, men inte så mycket som du beskriver. Blödningen beror oftast på att man har fått små sprickor i slidans slemhinna, så blödningen brukar inte fortgå så länge och smärtan brukar vara mer lokal, d.v.s. mer just vid slidöppningen än som mensvärk.
Du skriver att du äter p-piller och att du inte brukar ha mens. Jag vet förstås inte var du är i din karta och hur länge du har ätit dina piller, men man skall komma ihåg att även om cykeln brukar fungera på ett visst sätt så är det ingen garanti att det alltid kommer att göra det. Det jag menar är alltså att även om du normalt inte brukar få mens så kan man inte utesluta att du kan få det, eftersom kroppen inte är en maskin. Det du kan fundera på är om blödningen har minskat eller förändrats sedan den började? Om den har ökat snarare än minskat så tyder det på att det inte är från sprickor i slidan som blodet kommer eftersom dessa brukar minska ganska snabbt - inte öka.
Det är bara du själv som vet hur mycket du blöder och exakt hur ont du har, så om du själv käner att du är orolig och inte klarar av smärtan så skall du uppsöka en läkare eller din skolhälsovårdare och diskutera saken med hen.
Kram,
Tessi