Osäker på sex
06.12.2023
Hej, jag och min kille har kommit så långt så vi snart kommer ha sex vi båda har pratat med varandra och sakt att vi tar det som det kommer när båda är redo men jag är livrädd att mitt underliv ska lukta äckligt hur får jag bort lukten? Jag känner ju lukten själv när jag e på wc eller sånt och är rädd att det är något han reagerar på

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.12.2023
Hej,
Du skriver att du är rädd att ditt underliv skall lukta äckligt, och det är en ganska vanlig rädsla för tjejer, men oftast är den helt obefogad.
Jag vet givetvis inte hur ditt underliv luktar, men den viktigaste frågan är egentligen om du tycker att ditt underliv luktar annorlunda nu än det har gjort tidigare? Alla underliv har sin egen doft, och så skall det vara. Man skulle kanske inte tro det idag med tanke på hur mycket parfym och deodoranter människor använder men hur man doftar helt naturligt är en ganska viktig del av de signaler som vi skickar till vår eventuella partner. Oftast tycker man ju t.ex. att personen man är förälskad i doftar jättegott - oavsett om hen har parfym på sig eller inte, och det beror just på det att vi omedvetet påverkas av den andras feromoner.
Idag får vi ofta lära oss att alla dofter från underlivet är "obehagliga", och därför säljs det t.ex. mycket bindor och trosskydd som är parfymerade för att "täcka över" de egna dofterna. Men ett underliv som är friskt luktar sällan illa, däremot har det helt klart sin egen specifika doft. Så det du alltså kan börja med att fundera över är om ditt underliv mår bra? Har du några symtom (t.ex. irritation, klåda, konstiga flytningar) som kunde vara ett tecken på att du har en infektion? Om man t.ex. plötsligt märker att flytningarna har ändrat färg (blivit grön-gulaktiga) eller gryniga så kan det vara ett tecken på att någonting är fel. Men om du inte har märkt att det skulle ha skett någon förändring och det inte kliar eller känns irriterat så kan du nog vara helt lugn.
God personlig hygien är ett ganska enkelt sätt att göra sex roligare, så om man vet att man skall ha sex så är det alltid en fördel om man tvättar sig innan. Helst med bara vatten - d.v.s. inte med tvål eftersom tvål i underlivet lätt leder till problem. Men mer än så behöver du inte göra. Om din partner tycker att du är attraktiv så kommer han högst antagligen att tycka om även doften av ditt underliv.
Ingen stress!
Kram,
Tessi