Oskuld?
22.06.2018
Vad räknas egentligen till att förlora oskulden? Att man har samlag eller t.ex. oral sex. Eller vad kan man kalla för att förlora oskulden? Idk

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.06.2018
Hej.
Det finns två olika sätt att tänka på saken. Dels det medicinska sättet, och dels det subjektiva.
Medicinskt så brukar man tänka att det att man mister sin oskuld betyder att man har haft penetrativt vaginalt samlag. Men vi vet ju att sex inte alltid behöver se ut så, alla har inte penetrativt vaginalt sex - utan sex kan se ut på många andra sätt och det betyder inte att de upplevelserna skulle vara mindre betydelsefulla.
Man kan ju ha en alldeles mind-blowing första upplevelse av sex, som inte innebär att man har vaginalt samlag, och tvärtom. Men rent medicinskt så brukar t.ex. läkare eller vårdpersonal mena att penisen skall ha varit inne i slidan - för medicinskt är det det som räknas som "samlag". Tur ändå att världen vi lever i inte är så svartvit utan att vi själva får välja vilken form av sex vi vill ha.
Kram
Tessi