Oskulden här
26.06.2014
Alla vuxna o sådär brukar ju säga att det är en bra sak att "vänta tills man hittar den rätta" som man ger sin oskuld till. Och det vill jag verkligen göra. Nu menar jag inte att jag kommer vänta tills jag är gift men bara tills jag hittar någon som jag verkligen tycker om och som inte bara vill ha mig för sex. Ibland känner jag mig väldigt stolt över min oskuldhet. Men faktist så känner jag också att jag skäms över den ibland. Jag oroar mig lite över hur pojkar ska ta det, att jag är oskuld. För det skulle man antagligen inte tro att jag är eftersom att jag är en såndär blond partyprisse, haha.På något konstigt sätt oroar jag mig att de ska ta det som att ingen vill ha mig och som att jag är tråkig och sådär. Men det är ju inte fallet, jag har nog haft mina chanser ifall jag skulle ha velat. Ibland känns det som jag bara vill ta nästa bästa och förlora oskulden till personen för att det skulle kännas "normalare" och att bara få undan det och inte behöva oroa sig över hur folk ska reagera till det mer...Så vad tycker ni om min ålder och att jag är oskuld? och tror ni pojkar faktist ser det som en bra grej och inte som "oerfarenhet och sådär" För jag vill så gärna att första gången ska vara speciellt men jag känner en sån press speciellt när jag fyller år om några veckor...

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
02.07.2014
Hej!
Oj, det här var en väldigt bra fråga. Men samtidigt en som det inte finns några rätta svar på. Vi kan bara säga vad vi tycker, precis som varendaste människa säkert skulle ha en egen åsikt om din situation. Baserad på just den personens egna erfarenheter, uppfostan, sociala grupps åsikter, åsikter om sex i allmänhet osv osv osv.
Och vet du, varje kille du träffar kommer också att ha en egen åsikt om din oskuld. Det kan finnas de som skrattar och tycker du är en gammal nucka. Men dem ska du såklart skita i. De brukar vara mer varmluft och skryt än någon riktig kvalitet och har troligen inte världens mest ideala sexliv själva heller. För se, de som verkligen KAN något om sex och vet vad det egentligen går ut på, de skulle aldrig skratta, se ner på dig eller tro illa om dig. Och det har inget att göra med hur länge eller hur många gånger man haft sex, för visst kan folk förbli omogna och outvecklade fastän de knullat runt som kaniner (ursäkta uttrycket). En smart älskare inser att det handlar om så väldigt mycket mer än om antal erövringar, kunskap om var klitoris sitter eller hur häftiga platser man haft sex på.
Så hittar du Honom, killen du vill ha sex med, och han hör till den smartare sorten, så skulle vi faktiskt TRO att Han skulle känna sig ärad och smickrad. Och kanske, vem vet, få en smula prestationsångest? Tänk att det är just han som ska få inviga dig i det här med sex?! Vi skulle gissa att han skulle vilja göra första gången minnesvärd och fin för dig - om han nu bara fått veta på förhand att det blir första gången för dig. Vad vi förstått är det nog kanske bäst att ge honom en vink om det på förhand, då har han bättre chans att göra det så fint som möjligt för dig. Inte för att han kanske inte skulle göra det hursomhelst, men när man har sex med en ny kärlek första gången är det lätt att man är så kåt och ivrig och sveps med av passionen att man kanske inte är så noggrann eller hänsynsfull.
Nu menar vi inte att bygga upp alldeles för höga förväntingar åt dig inför första gången, för grejen är ju ändå den att det bara är den första i en låååång rad gånger. Bara början på resan, så att säga. Vi är alla nybörjare i början och sex är något vi alla måste LÄRA oss, ingen kunskap vi föds med. Men första gången är ändå något så gott som alla av oss alltid kommer att minnas, så även därför skulle det ju vara bra om det blev en minnesvärd gång. Och hemligheten där ligger ändå inte i huruvida man är tekniskt duktig eller får allt att funka som på räls första gången, utan känslorna där bakom. Stämningen, goset, förälskelsen - de kan sudda ut alla eventuella pinsamma fumlanden, krockande kroppsdelar och annat mänskligt operfekt. Både under tiden och i minnet.
Så vänta du på Mr Right du bara. Av egen, otaliga vänners, sexualrådgivares osv erfarenhet så vet vi att det lönar sig. Inte så att du får alltför höga förväntingar på att den första mannen och den första gången ska vara rosaskimrande guldglittrande perfekt. Ingen är perfekt, så fastna inte i någon tankefälla om att "nämen kanske den här ändå inte är sååå bra, kanske jag inte känner tillräckligt...". Bara lev, och så kommer nog den kille och den stund där det känns riktigt, riktigt okej och du känner att nuuu vill jag. Och det räcker.
Slutligen lite fakta: medelåldern för att förlora oskulden i Norden idag är lite på 17 år. Tänker man på hur många det tyvärr är som får för sig att ha sex som 13-åringar, så... Så du är ju inte alls unik eller onormal eller något alls! Tänk det som så, när du oroar dig för att folk ska tro att ingen har velat ha dig eller när du känner att du bara skulle vilja bli av med oskulden för att ha det överstökat, att du ändå inte är någon "fjortis" längre. Alltför många unga har haft sex för tidigt och av fel orsaker och sååå många ångrar det senare i livet och önskar att de hade väntat. Väntat tills de var redo, mognare, förnuftigare eller väntat tills en "rättare" partner dök upp. Så nu hör du till de smarta som försöker göra det "rätt". Låt det bli ditt "försvar" om det behövs. Att du kör textbok-stilen ;)
Stoooooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaaam,
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica