Oskyddat samlag
15.03.2023
Hej! Jag och min flickvän har ofta haft samlag det senaste året. Oftast har vi använt kondom men ibland har vi slarvat. Jag har aldrig kommit i henne utan kondom och hon har aldrig blivit gravid, men jag undrar om det är säkert att komma i henne utan kondom direkt efter att hon har haft sin mens eller precis före hon ska få sin mens. Alltså att det inte finns någon chans att bli gravid. Ketchup
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
15.03.2023
Hej,
Störst sannolikhet att bli gravid är precis innan ägglossningen och på ägglossningsdagen, som sker 14 dagar efter mensens första dag. Om man har STENKOLL på sin menscykel så har man ofta koll på när ägglossningen är, men har man inte koll har man heller inte koll på när man ligger säkert. Det är helt sant att man ej kan bli gravid under mensen, men jag rekommenderar ändå att vara försiktiga ifall ni inte önskar bli gravida! Plötsligt händer det att man tappar kollen och en graviditet kan ske.
Kram!
Malin