p-piller
13.01.2019
Hej!
Jag började med ppiller för ca fyra veckor sedan och nu har jag ätit upp mina hormontabletter och har gått tre dagar på sockerpiller men har inte fått min mens. Kan det vara möjligt att jag är gravid eftersom jag hade sex för ca sex veckor sedan och vi hade kondom men den sprack och märkte först efter men jag tog nog dagenefter piller. Eller är mensen sen bara för att jag just började med ppiller? Ppiller

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2019
Hej.
Jag tror att din sena mens beror på att du så nyligen börjat med dina p-piller. Lite beroende på vilket märke det är så finns det också sorter som gör att mensen för vissa tjejer upphör helt (eftersom pillren gör att slemhinnan som bildas i livmodern är så pass tunn att den därför inte stöts ut.)
MEN
alltid efter att man tagit ett akut p-piller borde man testa sig 3 veckor senare för att vara helt säker på att man inte är gravid. Så jag tycker att du bra kan testa dig för att vara helt säker.
Är du inte gravid är det bara att fortsätta äta pillren. Med tiden kommer det att visa sig om du hör till de tjejerna som helt slutar ha mens med p-piller eller om den bara kommer lite senare för dig.
Kram
Tessi