(p piller) är man skyddad under mellanveckan? :)
07.07.2018
Hej! Jag har ett problem. Jag har nyss börjat ta p piller och har svårt att förstå mig på hur de funkar. Jag tar Tasminetta 0,02 mg/ 3 mg och undrar om man är skyddad från graviditet under mellanveckan?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.07.2018
Hej!
Jodå, du är skyddad från graviditet under mellanveckan! Se, dels har man ju oftast ägglossning ungefär mitt mellan menserna, så man har annars också mindre risk att bli gravid nära eller under mensen, alltså i princip under mellanveckan. Men sedan finns det nog oftast en hel del hormoner kvar i kroppen även under mellanveckan som förhindrar en random ägglossning, även om det är väääldigt liten risk att man skulle få ägglossning just då. Så du kan lugnt ha oskyddat sex även under mellanveckan. Risken att bli gravid när man äter p-piller enligt anvisningarna är 0,5, dvs på ett helt år blir 1 av 200 tjejer gravida, så det är väldigt tryggt. En del använder ändå kondom, speciellt under mitt p-pillerkartan (ungefär när man borde ha ägglossning ifall man inte använde p-piller), bara för att kunna känna sig 100% trygga, men det är inte nödvändigt.
Kram, Liselott