.
30.05.2017
Hej jag har panik för jag är så rädd för att ha sex. Jag är inte rädd för själva grejen men jag är rädd för att jag inte kan. Och vet inte hur fan man ska betee sig. Det känns som jag är ensammast på jorden faktiskt. Jag ör oskuld och 21 år. Det känns bara som pressen blir högre ju äldre jag blir. Jag bryr mig egenligen inte om jag är oskuld eller inte men jag tycker det är pinsamt. Tex om jag skulle få en partner. Jag är jätteblyg i sociala sammanhang och har socialfobi liksom. Jag är rädd för att göra bort mig totalt! Får panik av tanken. Vatten

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.06.2017
Hej,
Jag kan förstå din känsla. Det finns en halvgalen panik i detdär med att oskulden är någonting som man borde "göra sig av med", som om det skulle vara ett självändamål att få det gjort så fort som möjligt. Det är synd. Det borde inte vara så.
Det kan ju tänkas vara lätt för mig att säga, men jag hoppas att man istället skulle vänta tills situationen känns rätt för att ha sex. Hellre det att man väntar några år extra än att man gör det i fel situation med fel person.
Fördelen med att vara äldre då man har sex, inte bara för att mista sin oskuld utan överhuvudtaget är att sannolikheten är större att man vågar känna efter och njuta av det. Poängen med sex är ju att det skall vara skönt och roligt - inte att man skall göra det bara för att göra det.
Jag tycker inte att du skall känna någon stress över att du är oskuld. Du är långt ifrån ensam om det, det är faktiskt inte speciellt ovanligt i din ålder. Och om du inte just nu har ett förhållande eller en partner som känns rätt för just detta så skall du vänta. Ta vara på tiden och fantisera, lär känna dig själv ochta reda på vad just du tycker att är upphetsande eller skönt. Den dag du hittar en partner och situationen känns rätt så hoppas jag att den personen förstår att förvalta förtroendet och uppgiften väl.
Jag hoppas att ni kommer att ta tid på er att lära känna varandra och varandras kroppar innan ni skrider till verket. I den situationen då man kysser och smeker varandra så är det helt okej att inte tänka så mycket. Låt din kropp visa vad den tycker om och vill göra. Människor har haft sex i alla tider och din kropp kommer att visa dig vad den vill. Dessutom är du ju inte ensam i den situationen, din partner kanske är mer erfaren - eller också är hen inte det. Och det spelar egentligen ingen roll - för ni lär er allt ni behöver veta genom att lyssna på varandra, ta det långsamt och vara uppmärksamma.
Därför hoppas jag att du väntar med att ha sex tills du hittar en person som känns rätt för "uppgiften", någon du litar på och tycker om. Då är det lättare att slappna av och ta sig an uppgifter som känns skrämmande. Bara det är rätt person så kommer det att gå bra, även om det skulle bli knasiga situationer eller man gör bort sig - sånt överlever man. Och bara man litar på varandra och det finns en omtanke om varandra så gör det ingenting. Man har ju hela livet på sig att bli bättre på det man gör!
Så ta det alldeles lugnt. Bara för att man lider av socialfobi eller är blyg så betyder det inte att du kommer att vara ensam. Dagen kommer nog, men tills dess får du göra det bästa av tiden.
Många kramar
Tessi