???
09.01.2018
Hej, är rädd att jag ska va gravid. Hadd sex första gången föra månaden några gånger, hade kondom varenda gång. Och vi har sett varenda gång och tror att ingen kondom har gått sönder. Jag fick min mens 9onde föra månaden, och nu idag är det 9onde och har varit ganska rädd, tycker att jag har blivit mer kissnödig, och hade sjukt i min mage då jag hade ägglosning? ...

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.01.2018
Hej!
Har du fått din mens än? Vi håller tummarna för det, kanske den bara blev lite försenad av att du oroade dig? Det är förvånansvärt ofta som mensen faktiskt påverkas av känslorna, tex av stress, press, oro eller ångest. Speciellt om man är rädd för risken att ha blivit gravid. Men antingen brukar den komma av sig själv (när man alltså inte är gravid) eller efter att man tex tagit ett graviditetstest som visat negativt så att man slappnar av livet, eller så hoppar den bara över en månad.
Om din mens inte kommit på måndag (15.1) så ska du ta ett graviditetstest. Innan dess är det inget du kan göra annat än att försöka slappna av, men ett test finns att köpa för bara några euro i närmsta mataffär, så det är ingen stor sak att ta ett sådant. Sannolikheten att du ska vara gravid är ju liten eftersom ni skyddade er och ingen av kondomerna verkade vara sönder, så försök att inte oroa dig så mycket.
kram, Liselott