31.05.2018
Heej för ett tag sen så köpte jag en sexleksak som kanske va lite för stor för mig, (jag har aldrig haft sex med någon annan) använde mycket glidmedel men gjorde lite ont ändå, efter ett tag så börja jag blöda men tänkte inte så mycket på det. Nu till problemet, mitt underliv luktar jätte äckligt fast jag duschar, och det blev så efter att jag använde sexleksaken, vad beror dethär på och vad ska jag göra för att det inte ska lukta? Aldrig haft det här problemet innan. Tacksam för hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.06.2018
Hej.
Hmm.. jag tror egentligen inte att lukten från ditt underliv har direkt med sexleksaken att göra, men indirekt nog.
Man kan tänka sig att det gick till såhär. Du har inte haft penetrativt sex förr (alltså så att nån/någonting skulle ha kommit in i dig) så det var "första gången". Bra att du använde glidmedel! (helt super! många förstår inte glädjen i detta) Nåväl, din kropp reagerade ungefär likadant som om det hade varit en penis - d.v.s. din slidkrans sprack lite och du började blöda. Inget problem där - det läker oftast snabbt. MEN - eftersom blod har ett annat pH-värde än slidan, så kan det hända att blodet (och kanske glidmedlet?) ändrade lite på bakteriefloran vilket sedan ledde till att du fick en infektion. Det är givetvis alltid viktigt att det man lägger in i sig är rent, och sexleksaker behöver tvättas före första användningen och mellan användningarna.
Det du skall göra nu är att gå till apoteket och köpa någon medicin för att återställa slidans pH-värde. T.ex. Vagi-C, Vagi Care eller liknande. (det finns ganska många olika sorter att välja mellan.) Jag tror alltså inte att det är ett allvarligt fel utan bara en liten infektion till följd av att pH-värdet blev rubbat. (det betyder inte att det alltid kommer att hända, du hade antagligen bara otur.) Använd medicinen enligt vad det står i bipacksedeln. Om du inte märker av en förbättring på några dagar så kan du kontakta preventivrådgivningen/mödrarådgivningen på din hemort och diskutera med dem.
Det löser sig.
Kram
Tessi