?
28.06.2014
Jag och min kille har varit tillsammans ungefär en månad, och han börjat blivit snuskigare med mej.. Han vill göra saker jag inte känner mej så bekväm med. Han vill pulla mej, se och känna överallt. Jag har kroppskomplex och är inte direkt stolt över min nakna kropp.. Så därför knr jag mej inte så bekvem med att han ser mej naken , och inte heller om han fingrar mej. Jag är redd att det kmr ta ont för han har ganska stora fingrar. Och det är svårt med mitt ENA finger, som är hälften till storlek av hans ENA finger, när jag onanerar. Jag är så redd, för jag vet vi kmr göra det ngn gång.. Men han vill det snart och jag är inte redo. Men han fattar inte det :(
När vi hånglar så var ska jag ha mina händer, var ska man smeka honom eller hur ska jag röra min kropp? Tack i förhand :) ...

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
03.07.2014
Hej ...!
Oj vännen vad tur att du skrev till oss nu! Vi hoppas att inget mer hänt under de här några dagarna sedan du skrev. För vi hör att du behöver lite pepp och bekräftelse på att du tänker rätt nu.
Se, det är så att när man vet med sig att man håller på att börja göra något som är fel för en själv, så kickar hjärnan igång det inre försvarssystemet. Man blir RÄDD. Du VET att du inte alls är redo för sex eller smeksex (pullande) eller oralsex eller något ännu. Du vet det, och din hjärna försöker nu varna dig genom att öppna kranarna för fly-känslorna så att du ska kunna skydda dig från det som är skadligt för dig. Du känner dig inte bekväm med det han gör mot dig, du tycker han har blivit snuskig och du är rädd att han ska göra så att det gör ont inuti dig. Du skriver det - och det här måste du ta på allvar! Man ska alltid ta de egna varnignssignalerna på allvar, det är din självbevarelsedrift som skriker åt dig nu. Gör du något mot din egen vilja nu, så kommer du att få sjukt i själen av det också. Det blir en dålig upplevelse, ett dåligt minne - och det är du absolut inte värd!
Vännen, du är väldigt ung. Vi vet att det finns andra i din ålder som blir pullade och tagna på och som till och med har sex. Men bara för att andra kanske gör det så betyder det inte alls att det skulle vara någon bra sak för tjejer i din ålder att göra. Det blir inte mer rätt bara för att andra gör det. INGEN i din ålder är redo för sex!!! Spelar ingen roll hur tidigt utvecklade de än skulle vara i kroppen, för det finns inte en chans i världen att en tjej i din ålder skulle vara tillräckligt redo och mogen i hjärnan. Kanske är det lättare att förstå om vi jämför det med att flytta hemifrån ensam. Du skulle nog överleva, men det skulle inte gå bra och du skulle inte må bra av det. Men det skulle gå supermycket bättre om du var 16 eller 18 när du flyttade hemifrån, för att det hänt så mycket i mognaden och förnuftet på åren mellan. Vet du, det han gör är till och med brottsligt, för innan man fyllt 16 ska man inte ha sex enligt Finlands lag - och pullande hör defintivit till sex.
Så vännen, nu måste du ta ett snack med din pojkvän. Säg att det inte känns okej. Säg att du inte vill att han ska röra dig på det sätt som du tycker att känns obehagligt, säg att du inte vill bli pullad och att du har gränser. Du måste verkligen säga till, för dels är han faktiskt ingen tankeläsare och dels har han sina egna viljor och behov. Han är säkert precis lika kåt och nyfiken på sex som andra i sin ålder och skulle så gääärna vilja. Men om du säger att han inte får, så får han inte. Han måste acceptera det, hur kåt han än är, för DU bestämmer över DIN kropp. Du har all rätt i världen, ja i universum, att säga NEJ! Ingen kille i världen är värd att göra sådant för som man inte vill och som man känner obehag för. Kan han inte acceptera ditt nej, så är han helt enkelt inte värd dig heller, hur gullig han än skulle vara annars. Även killar måste ha så pass mycket förstånd - och tycka så mycket om sin flickvän - att de inte skadar henne. Och skit i alla andra krav och pressanden, skit i vad andra tycker. Du blir inte vuxnare, häftigare, sexigare eller mer populär om det skulle komma ut att du låter din pojkvän gå så långt.
Och läs lite av våra infosidor, speciellt När är jag redo att ha sex? och Sexualitetens trappsteg.
Och vad gäller vad du ska göra med din kropp när du hånglar: sedan när det känns bra mellan er, när det känns rätt och fint och spännande och upphetsande, då kommer du instinktivt och naturligt att veta var du ska hålla händerna och hur du ska föra kroppen. Så brukar det ofta vara. Visst, vi är alla nybörjare i början, men ibland kan också osäkerheten och att det känns konstigt och stelt vara ett tecken på att man håller på med något som inte är helt okej för en själv. Kanske är det hans vilja att gå längre som spökar i din hjärna, så att du spänner dig? Skulle du kunna känna dig trygg och avslappnad med honom, så skulle säkert hånglandet kännas mycket naturligare och bekvämare och liksom gå av sig själv, det tror vi. Så igen: fundera på var du vill dra gränsen för vad som känns okej för dig själv. Vill du ens hångla med honom, eller känns redan det som "för mycket"?
Vännen, du har en absolut viktigaste uppgift i ditt liv och det är att ta hand om dig själv. Skydda dig själv och gör kloka val. Må bra. Var lycklig.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica (bla på basen av sexualrådgivarnas och sexsnackarnas tidigare svar på liknande frågor)