Påkommen
15.07.2023
Jag blev påkommen av min syster en dag när jag runkade. Jag hade glömt låsa dörren till toaletten och rätt som det var öppnades den och då stod hon där..hon stängde snabbt men såg allt. Jag känner mig skammlig efter det och har inte runkat något mer efter det även om jag haft lust. Var ju mitt fel som glömt låsa. Så känns konstigt. Jag känner för att få runka igen men samtidigt skuldkänsla så borde jag fortsätta att avstå? Skamkänsla
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
20.07.2023
Hej!
Jag förstår mycket väl att det här var en lite pinsam och obekväm situation men jag kan lova dig att du inte är den första personen som råkat ut för det här. Det är inte ovanligt under uppväxten att man blir påkommen av en familjemedlem när man gör något privat och det är heller inte ovanligt att man kommer på någon annan med att göra något liknande. Hur jobbigt och pinsamt det än känns är det viktigt att komma ihåg att onani är helt normalt och något som de allra flesta människor gör.
Det är troligt att din syster nog förstått redan tidigare att du onanerar så hon är knappast förvånad över det. Såklart är det ju inte något som hon ville se men jag kan lova dig att hon nog förstår och inte dömer dig för det som hänt, hon vet nog att det var ett misstag att dörren var olåst. Du kan ta det riktigt lugnt och du ska absolut inte känna skam över något så naturligt som de allra flesta människor gör.
Som sagt förstår jag att det här känns pinsamt och det är helt okej. Det enda som du ska ta med dig efter den här händelsen är att du i fortsättningen kontrollerar att dörren verkligen är låst. Mer än så behöver du inte tänka på. Det du gör är helt mänskligt och absolut inget att känna skam över. Din syster blev säkert lite chockad i stunden men om ett tag har hon säkert glömt det. Hon har antagligen viktigare saker att tänka på. Därför tycker jag också att du ska försöka ta och släppa det här och inte låta det stå i vägen för din rätt till att onanera och utforska din kropp.
I fortsättningen kan du dubbelkolla att du har låst dörren så är det lättare för dig att känna dig trygg och slappna av. Kom ihåg att onani är hälsosamt och naturligt!
Kram,
Rosanna