Panik!!
06.08.2018
Hej! Jag har nyligen börjat med p-piller. Jag började med pillren mitt i min mens. Så vet inte exakt när jag har min ägglossning. Jag hade en mellanblödning igår som jag tror kan bero på att jag hade ägglossning. Dagen efter hade jag och min pojkävn sex och kondomen sprack.. Vi hann märka det innan han kom. Kan jag bli gravid? Orolig tjej:(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.08.2018
Hej,
Det är osannolikt att du skulle ha blivit gravid trots att kondomen sprack. Det normala då man äter p-piller är att man inte får någon ägglossning alls. Nu kan vi ju inte vara alldeles säkra på det eftersom du började med pillren mitt i en pågående menscykel, men du hade nästan hunnit äta pillren i två veckor innan kondomen sprack - och han kom inte i dig. Så jag tror du kan vara alldeles lugn.
Mellanblödningen kan lika bra bero på att hormonerna i din kropp är lite vilda av att du nyligen börjat med p-piller. Så oroa dig inte. Fortsätt att äta dina piller kartan till slut och vänta sedan på tömningsblödningen. Skulle den inte komma så kan du testa dig, men jag tror att läget är under kontroll.
Kram
Tessi