PANIK svara så snabbt som möjligt!
26.07.2017
PANIK!!! jag hade skyddat sex för ca 17 dagar sedan och nu är min mens sen typ 9 dagar och den har aldrig varit sen mer en en dag dom senaste två åren. Min kille som jag hade sex med "som vanligt" kom men vi hade kondom, men jag äter inte ppiller (då jag har testat två olika sorter men ena spydde jag av och andra gick jag upp i vikt av) och vi tänkte då bara att vi använder kondom. Kan de hända att kondomen har gåt sönder eller nogot? Jag har gjort en graviditetstest som kostade 2.99 € och den visade positift, kan de vara bara att den var dolig när den var så billig eller? ifall jag är gravid var kan jag ta abort och hur ska jag komma igång med det??? och hur ska jag berätta för min kille för han är värkligen emot att ta abort! och han är i militären just nu:/
TACK för eran hjälp igen!<3 HELPME
Uppsökande ungdomsarbetaren Lina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.07.2017
Hej HELPME!
Vet du vännen, om graviditetstestet visar positivt, så är du gravid. Det ska inte spela någon roll hur billiga de är, visar de positivt så är det positivt. Du är alltså gravid.
Så det du ska göra nu är att ringa till din egen kommuns mödrarådgivning. Den finns vid din kommuns hälsovårdscentral - det kan hända att det finns en egen i just din by, men kolla på kommunens hemsidor. Ofta är både mödrarådgivningen och preventivrådgivningen på samma ställe, och det är ingen skillnad vart du ringer, vem som än svarar så kommer de att ta hand om dig. Då får du en tid till dem och så kollar de med blodprov att du faktiskt är gravid, räknar ut hur länge du varit gravid och kollar ditt hälsotillstånd. Med dem kan du fundera på vad du vill göra. De hjälper och stöder och berättar och visar, oavsett om du vill behålla barnet eller inte, och de dömer dig inte eller blir upprörda på dig eller något.
I Finland är det alltid mamman, alltså du, som bestämmer vad som ska hända, om hon vill göra abort eller behålla barnet. Andra kan ge dig råd eller ha åsikter, men ingen bestämmer åt dig. Om det är så att du vill göra abort, så behöver inte dina föräldrar få veta om det här om du inte vill, eftersom du nått könsmogen ålder. All personal du kommer i kontakt med tex på mödrarådgivningen har tystnadsplikt - såvida de inte misstänker att du på något vis utsatts eller utsätter dig för fara för ditt eget liv och hälsa. Och det gör du ju inte nu, vad vi kan utläsa ur din fråga. Men många unga gravida brukar ändå berätta för ena eller båda föräldrarna hur det är fatt för att få ett känslomässigt stöd, och kanske också hjälp med de praktiska och ekonomiska sakerna. Abort är inte direkt dyrt, men någonstans mellan 50 och 100 € beroende på vilket sjukhus det är osv.
Om du vill göra abort, så är det ganska bråttom med att ta kontakt med mödrarådgivningen, eftersom du inte får göra abort efter vecka 12. Du borde vara ungefär i vecka 3 nu, men ju tidigare du får kontakt med mödrarådgivningen, desto bättre. På den här sidan kan du läsa hur det hela går till.
Om du väljer att behålla barnet, så behöver ju dina föräldrar veta om det förr eller senare. Att vänta, föda och uppfostra ett barn är nog något man behöver hjälp och stöd med, oavsett i vilken ålder man är.
Vi förstår att det känns knepigt att berätta för din pojkvän att du är gravid. Det är en stor sak hur man än vänder och vrider på det, men speciellt om du vet att han är emot abort men du själv skulle vilja göra abort - så tolkar vi i alla fall din fråga. Nå, det finns många etiska, moraliska och religiösa åsikter om vilken rätt han har som pappa och om hur liv ska hanteras, men Finlands lag säger att eftersom det är din kropp som barnet i så fall är i och ska födas ur, så är det du som bestämmer. Du bestämmer över din egen kropp. Ingen kan tvinga dig till något. Det här kan du prata mera om med personalen på mödrarådgivningen, de har lång erfarenhet och många goda råd om hur du kan ta upp det här med din pojkvän.
Du är alltså gravid, trots att ni hade använt kondom. Antagligen hade kondomen något litet hål eller gled av - de är bara 98% säkra, vilket betyder att 2 kondomer av 100 inte funkar som de ska. En annan tänkbar förklaring är att det kom en så kallad försats ur hans snopp före han fick utlösning och att den på något vis kom in i din slida. Till exempel att han rörde först sin snopp och sedan din slida med fingrarna. Den där försatsen brukar vara ungefär en droppe eller två klar vätska som kommer ur urinrörsmynningen på ollonet någon gång mellan att han först får stånd och att han får utlösning och den är till för att rensa röret och smörja ollonet inför sexet. Den droppen kan innehålla tusentals spermier och fastän det är ovanligt, så finns det en liten risk att de spermierna ska befrukta ägget ifall man råkar ha ägglossning ungefär då.
Vid mödrarådgivningen/preventivrådgivningen kan du diskutera andra tänkbara preventivmedel sedan också om du vill. Det finns så många andra metoder än bara p-piller idag (tex har det nyligen kommit ut en ny typ av hormonspiral som passar även unga tjejer) så säkert ska ni hitta något skydd så att du ska kunna känna dig trygg i framtiden.
Så ring kommunens mödrarådgivning nu genast, visst?
Vi önskar dig all lycka och hoppas att det går bra för dig <3
Hälsar Liselott och Lina