Plus size sex
15.05.2025
Hej! Jag är ganska överviktig. Är ganska ny inom sex men har testat 3 gånger och det har inte gått… ( killen över mig ) varje gång har killlen inte fått in den eller så jaa… varför är det såhär nu kommer jag aldrig mer våga försöka ha sex. Hatar ju min kropp redan och detta gör det bara så mycket värre, Li***

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.05.2025
Hej,
Jag är ledsen att dina första gånger har fått dig att känna att det är du som är "fel", men jag tror faktiskt inte att det är fallet. Jag vet förstås inte hur du ser ut eller hur stor övervikt vi talar om men det handlar antagligen snarare om att den ställning ni har försökt ha sex i är olämplig eller opraktisk än att du skulle vara för överviktig för att kunna ha sex. Om situationen har varit den att killens stånd har avtagit och att han därför inte har kunnat komma in i dig så ska du inte heller tro att det beror på dig, utan det beror snarare på att killen var nervös. Det är sånt som händer helt enkelt och han tog det garanterat lika hårt som du.
Jag är så ledsen att det får dig att må dåligt över dig själv och din vikt. Den tid vi lever i just nu är väldigt fixerad vid att man skall vara smal, och vi vet båda två att alla inte är smala. Men det innebär inte att man måste vara smal för att vara attraktiv, eller att man måste vara smal för att få ha sex. Historiskt sett är det en ganska kort tid som det har ansetts som attraktivt att vara riktigt smal, och vi skall komma ihåg att det också finns trender inom detta. Jag ser själv med fasa på att 90-talets ideal håller på att komma tillbaka, efter att det har varit lite mer tillåtande under de senaste 10-15 åren. Men ditt värde som person sitter inte i vad du väger, så våga bygga upp din sexuella självkänsla och självförtroende precis så som du är. Huvudsaken är att du är frisk - inte att din vikt ser ut på ett exakt sätt. Du är ung, och din kropp försöker hitta sin balans, så tillåt det att ta lite tid och fokusera på att göra det bästa du kan för att hjälpa kroppen att må bra. Din kropps uppgift är att ge dig möjlighet att leva.
Om personen du försökte ha sex med är någon som du fortfarande är intresserad så tycker jag inte att du skall låta dig nedslås av det som hände. Tyvärr reagerar man lätt med panik då sex inte fungerar exakt som man tror att det skall göra, men då får man försöka slappna av och testa igen. Precis som med vilken annan begränsning som helst som man kan uppleva så finns det ställningar som fungerar bättre eller sämre. Med en trygg partner så får ni helt enkelt testa er fram, och jag tror att du kommer att märka att det till ytterst liten del skulle handla om att din övervikt är ett problem.
Upp med hakan! Du är en gudinna och förtjänar att bli dyrkad. Respektera dig själv och sprid god energi omkring dig så kommer allt att lösa sig.
Kram,
Tessi