Polisanmäla?
17.11.2019
Hej
Jag e 14 år (2005) och skulle sova över me min vän innan en konfirmationsläger. Hon har en bonusstorebror som är 16 (2003) o han o jag har typ hånglat lite innan för han fick mig o göra det för hade typ lite känslor. Men den där dagen så skrev han att jag skulle komma upp vilket va kl 2 på natten. Så när hon somnat gick jag upp o vi börja hångla sen ville han att jag skulle suga av honom och att han skulle slicka mig. Jag ville inte riktigt o va ganska obekväm i det hela. Sen ville han ligga o vi hade typ snackat lite om det men visste inte om jag faktisk ville. Han har ganska tjock o lång kuk o trodde att det skulle göra ont. Men sen skulle vi ligga o han tog fram en kondom oså. När han tröck in den kände jag att det gjorde ont o ville typ inte mer. Vet fortfarande inte om den va inne eller ute. Men vi körde så ett tag o jag hade ingen aning om den faktiskt va i mig o sen skulle vi byta och det gjorde också ont. Där gjorde det inte lika ont men det gjorde fortfarande ont. Men vi körde så tills han kom så i ungefär en timma sen sa han att jag skulle skynda mig ner o klockan va då ungefär 3. Tror bara han gjorde det för att han ville ligga för d kändes nt som han tänkte nåt på mig. Vet inte om jag borde polisanmäla för får typ ångest av att tänka på det. Hade ont i typ en vecka o jag hade haft sex förut o då gjorde det nt lika ont för han tog det försiktigt. Min väns brorsa tröck hårt och snabbt. Skulle verkligen behöva svar för han som jag låg med vill göra det igen o tjatar hela tiden. Jag vill inte o säger nej men han fortsätter. O min kompis då vi va vänner oså men jag bytte skola o då bröt hon kontakten o vad händer om jag polisanmäler honom? Anonym
Mikael Appel
Polis Mikael svarar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.11.2019
Hej!
Vår polis svarar så här:
Det vore bäst om du kontaktar polisen i det land som du bor i, eftersom lagstiftningen och hur myndigheterna arbetar skiljer sig lite.
H: Mikael Appel
Det är svårt att svara på vad som skulle hända om du gjorde en polisanmälan på det som hänt. Givetvis är det inte okej att ha sex med en person som inte vill - då är det inte frågan om sex utan om någonting helt annat. Problemet är att i det du skriver framkommer det inte huruvida du berättade för honom att du inte ville, eller om det bara var någonting du tänkte. Han är knappast tankeläsare, och om du sade ja till att hångla, och ja till att ha sex då han tog fram kondomen - så är det antagligen svårt för honom att veta att du sedan ändrade dig.
Anledningen till att man talar om hur viktigt det är med samtycke är just det - att man måste kommunicera. Att båda måste uttrycka att de vill samma sak innan man börjar, och att man när som helst har rätt att ändra uppfattning - men då är det också någonting man måste uttrycka för att den andra skall veta om det.
Jag tycker absolut att du skall tala med någon om det som hände. Tala med polisen (eftersom lagstiftningen ser lite annorlunda ut där), men tala också gärna med någon som kan hjälpa dig att hantera den ångest du känner nu. T.ex en kurator eller någon på ungdomsmottagningen. Det finns hjälp att få, och oavsett om det som hände handlade om ett brott eller "bara" en dålig sexuell upplevelse så är det någonting du behöver bearbeta för att komma vidare och kunna lägga det bakom dig.
Be om hjälp <3
Kram
Tessi