Porr
15.03.2017
Hej! Jag har ganska länge kollat på porr nu. Vet inte om det är normalt för en tjej på nionde klass men jag är iaf kristen och då är det engentligen fel. Jag vill bara sluta så har ni några tips på hur man kan sluta? Porrberoende

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.03.2017
Hej,
Det är nog väldigt vanligt och helt normalt att titta på porr i din ålder. Det är inte någonting som jag tycker att du behöver skämmas eller känna skuld över. Människor har i alla tider tittat på saker som de blir sexuellt upphetsade av, allt från erotiska bilder på krukor till tavlor eller på senare tid porrtidningar eller porr på nätet. Att vara nyfiken på sex eller att uphhetsas av det han ingenting att göra med hur kristen man är eller vilken gud man tror på.
Om du upplever att du inte VILL titta på det så ska du helt enkelt låta bli, och kanske då försöka att istället fantisera själv om det känns mer okej. Men jag tycker inte att du skall begränsa dig själv genom att tänka på det som att det är fel bara för att du är kristen. Det ena behöver inte utesluta det andra. Tänker man på det som att gud har skapat oss, så är det ju också gud som har skapat våra fantastiska kroppar och vår förmåga att njuta av dem - och då kan jag helt enkelt inte tro att avsikten var att man skulle ignorera det. Men jag är ju inte teolog utan det handlar om min egen personliga åsikt. Det jag menar är att även du har rätt till DIN egen åsikt och DIN egen uppfattning om vad DU upplever att är rätt och fel i DIN tro, inte att du bara tar någon annan människas sanningar och accepterar den som din egen om det inte känns rätt för dig.
Du är helt normal. Det finns ingenting att förlåta.
Många kramar.
Tessi