Prata om och ha sex med pojkvän
26.06.2017
Hej!
Jag och min kille har varit ihop sedan maj och jag har börjat tänka lite på det där med sex. Det är något som jag skulle vilja göra (det brinner också lite i byxorna, hehe) med honom men jag funderar på hur och när jag ska ta upp saken med honom och "göra det". Ska man liksom ta upp det när man hånglar eller under något annat tillfälle? Är det också för snabbt om man har sex efter typ 1-2 månader tillsammans (har läst lite här på sidan om sexualitetens trappsteg)? Är på något sätt samtidigt lite rädd för att relationen tar snabbt slut om vi har sex med varandra eftersom sex är så något intimt och personligt.
När vi hånglar brukar vi smeka varandra lite men inte "där nere" (det känns så spännande och intimt samtidigt). Märker också på honom att han blir riktigt tänd under våra hångelstunder och jag misstänker att han säkert skulle vilja gå ett steg längre.
Jag har inte haft sex tidigare och tror inte heller han haft det eftersom han har sagt att jag är den första han är seriös med.
Har ni något tips på i vilken ända jag kan börja i? :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.06.2017
Hej.
Jag tycker att ni helt lugnt kan fortsätta framåt från den situation där ni är nu. Då ni hånglar så kan ni sakta börja närma er de områden som ni tidigare inte har rört, d.v.s. varandras underliv. Sen då det känns bekvämt tar ni steget vidare och klär av er lite. Jag tycker att det är bättre att ta det lite sakta och "erövra" de nya ställena efter hand, istället för att hoppa direkt på att ha sex utan att ni först har bekantat er med varandras utrustning så att säga.
Givetvis kan ni diskutera saken, och det är säkert bra att göra det så vet ni att ni båda vill samma sak. Då lämnar det mindre utrymme för eventuella missförstånd.
I princip tycker jag inte att det är för tidigt att ha sex efter 1-2 månader, det viktigaste är ändå att ni båda känner att det är någonting ni vill göra och att ni är beredda
Men försök alltså att ta det i lugn och ro, och bekanta er med varandras hela kroppar, både med och utan kläder. Så känns det mer naturligt sen då ni skall gå hela vägen.
Lycka till!
Kram
Tessi