Problem
16.09.2017
Nu är de så att jag dejtat en flicka i nästan ett år. Hon tog första initiativet till sex och jag var ännu oskuld medan hon hade varit med flera partners förr. Jag var ju skitnervös och den blev slak direkt. Snacka om förnedring första gången...
De va nu problemen började. Varje gång vi skulle ha sex blev jag och gick så nervös och tänkte på förra gången och den blev slak pånytt.
Så här pågick det i ett halvår tills en magisk dag då jag lyckades behålla den hård.
Nu för det mesta har de gått men några bakslag har jag ännu fått. Troligtvis samma tillfälle som jag blickar tillbaka på och känner skam för.
Problemet här nu är att flickvännen fick droppen efter en gång nu nyligen då vi skulle ha sex. Den ville inte hållas hård... (2:a gången irad nu nyligen)
Nu är hon sur och tar skulden på sig själv även om jag med all makt försöker förklara att de inte är henne.
Vad i hela friden ska jag göra för att slippa dessa problem? Jag är rädd att hela detta förhållande spricker i bitar om detta ej får ett slut...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.09.2017
Hej,
Åh, vilken frustrerande och jobbig situation! Jag förstår er båda. Jag förstår att det blir en ond cirkel för dig där du oroar dig så mycket över att du skall slakna att det sedan är det som händer. Men jag förstår också henne, att hon tolkar det som att det måste ha med henne att göra, för det är ett ganska naturligt sätt att reagera.
Mitt råd är att ni för det första skulle försöka tala om saken. Berätta för henne precis hur det känns för dig. Att du blir nervös över att det inte skall lyckas, och att det är därför det blir så. Hon behöver antagligen höra dig säga att det inte handlar om henne, och att du nog är tänd på henne. (jag vet att du har sagt det förr, men det skadar inte att säga det en gång till.) Sen då ni talat om saken så tycker jag att ni båda skall komma överens om att ni inte "avslutar" sexet bara för att du slaknar. Det finns massor av saker ni kan göra som inte innefattar själva samlaget, och om ni fortsätter kyssas/ta på varandra/ ha oralsex o.s.v. så kommer fokus att flyttas bort från att du slaknade och då kanske du blir hård pånytt? Det största problemet är alltså inte det att du slaknar utan det att ni då ger upp och ser det som ett bakslag - fortsätt att njuta av varandra, fortsätt att tillfredsställa henne, så tror jag att du blir upphetsad igen. Men det gäller att ta tid på sig och inte stressa. Stress är alltid det värsta tänkbara då det handlar om upphetsning.
Detta problem går att lösa. Det handlar om att få bort stressen. Det kan faktiskt hända vem som helst, och huvudsaken är då hur man handskas med den situationen.
Många kramar
Tessi