Problem
25.05.2025
Hej!
Ja ha försökt läsa mycket om er å vad man kan fråga eller just vilka frågor man kan ställa, det känns som att jag har ett problem/fråga som inte någon annar har eller om det alls hör hit, men ja tänker att jag testar.
Har haft runt 2-3 månader problem med underlivet, har tidigari i perioder haft samma problem men som har gått förbi, men nu har det varit sådär 2-3 månader och inget hjälper, har flytninga som luktar illa, någon doft som även känns när man har kläder på sig, ingenting kliar eller svider, eller något sånt, vissa dagar har jag inte ens flytningar men det luktar endå illa..
jag har testar såndär ”behandling” från apoteket för bakteriell vaginos flera gånger.
det har blivit bättre men det kommer ändå tillbaka hela tiden, vet inte vad jag skall göra för jag kan inte vara med någon, som jag kan absolut inte ha sex med någon för att det luktar så illa och måste hela tiden ha trosskydd, känner mig så äcklig bara..
har försökt googla på olika könssjukdomar men ingenting stämmer med symptomerna, men kan det vara en könssjukdom? Men jag är så rädd att gå till gynekologen, jag vågar inte just för att jag känner mig så äcklit som att ingen har ett sånthär problem

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.05.2025
Hej,
Det du beskriver låter inte alls ovanligt, och jag gissar (precis som du själv) att det är en bakteriell infektion som orsakar lukten. I sig är det inte alls farligt men man upplever ofta själv att det är besvärande just eftersom det känns pinsamt och obehagligt att det luktar. Det finns vissa infektioner som behöver receptbelagda mediciner för att de skall försvinna. Du skriver att du testat behandla med de receptfria läkemedel som finns och att de tillfälligt har hjälpt men att problemen har återkommit. Därför föreslår jag att du kontaktar preventivrådgivningen vid din hälsocentral och diskuterar med en barnmorska/hälsovårdare. Hen kan då lägga en remiss till en bakterieodling för att man skall få reda på exakt vilken bakterie det är som orsakar problemen.
Bakterieodlingen går till så att efter att du fått remissen besöker laboratoriet. Där får du en bomullspinne och ett provrör. Sedan får du gå på toaletten och själv ta provet genom att föra upp bomullspinnen i slidan och snurra runt den där. Sedan läggs pinnen i röret och du lämnar provröret i luckan. Efter några dagar får du ringa angående provsvaren och beroende på vad de visar så får du ett recept på medicin eller andra anvisningar om hur du skall behandlas. Du behöver inte alls tveka att ta kontakt med preventivrådgivningen. Detta hör absolut till de vanligaste problemen de hör om så du är långt ifrån unik på den fronten. Kontaktuppgifter hittar du här.
Kram,
Tessi