Problem i sängen
28.04.2025
Hej!
Jag och min kille har varit tillsammans ett par månader nu och har varit intima på alla nivåer utom det slutliga; samlag. När min kille får stånd och vi är redo för samlag och han satt på kondomen blir snoppen slapp. Detta har hänt flera gånger och det slutar på samma sätt varje gång. Han har vuxit upp med föräldrar som sagt att det är bäst att ha samlag när man ska ha barn och är gifta (detta ger mig en tanke om att han kan ha ett mentalt blockage som gör att ha inte kan ha samlag trotts att han vill). Detta får mig att känna som om det är något fel på mig; att jag inte är tillräckligt snygg och sexig, vilket får mig att tvivla på mig själv. Jag är inte ute efter ssamlag och det är absolut inte det viktigaste i ett förhållande. Jag vill ha samlag för att det är en intim romantisk gest som för mig är ett ytterligare sätt att säga "jag älskar dig" på. Jag känner inte att samlaget måste hända NU men det skulle vara skönt att veta om att det KAN hända och äga rum. Jag är rädd för att det är något allvarligt fel på min kille som gör att han inte kan hålla upp snoppen så jag har rekomenderat honom gå till läkare men han gillar inte att detta förslag kommer från mig.
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
07.05.2025
Hej!
Det problem du beskriver förekommer för många personer med penis. Det är väldigt vanligt att när man väl önskar ha penetrerande samlag/lägger på en kondom så slaknar penisen. Steg ett i allting är att ni behöver prata om det som är och vad som känns, både för honom och dig. Vi har gärna sex, men vi pratar sällan om det - vilket gör att det mest blir tyst och jobbigt när något händer.
Jag förstår också att du har en längtan efter samlag för att få en känsla av att det kan få kännas bra och tryggt. Men kanske ni skulle bredda synen på sex så också nervositeten kring samlag och penetration blir mindre? Ofta kan just tanken om "att behöva prestera nu" göra så att det uppstår en blockad och upphetsningen avtar. Kanske smeksex utan press på samlag? Bra att göra tydliga regler innan, t.ex. smeka men inte längre.
Sex är så mycket mer än penetration, och genom att bredda synen på sex kommer ni också upptäcka massa sätt att njuta av varandra. Inom tid kommer samlaget också gå vägen, bara ni ger det tid - tillsammans. Ju mer tid ni ger det desto mindre press och förväntan. En läkare behöver inte alltid vara nödvändigt, det som ofta räcker är att man får ha en känsla av trygghet och prata om känslorna och tankarna som kommer.
Kram!