Qq
17.07.2017
Hej , jag har en pojkvän och vi brukar "älska" och ha sex. Men det är alltid han som börjar med "förspelet" och han vill alltid. Och jag jag blor nog kåt men alldrig som före han. Så det är alldrig jag som blir kåt först. Utan jag klarar nog mig utan sex osv. Så är det något fel? Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.07.2017
Hej Anonym!
Ingen fara, vännen, lusten går i vågor och det är inte alltid som den enas lust tajmar den andras lust. Det är absolut inget märkvärdigt och man ska försöka att inte ta så mycket stress över det.
Under olika tider i livet så blir vi kåta, tända, upphetsade olika ofta och olika mycket. Ibland varierar det från dag till dag, så att vi den ena dagen är lättantändliga och går igång på minsta hint om sex, medan lusten inte alls tycks vilja värmas upp nästa dag. Ibland kan vi ha en viss lust under en längre tid, till och med åratal, så att tex en gång i veckan eller en gång i månaden känns lämpligt. Speciellt under tonåren och ungdomen får lusten dessutom extra fart av en massa könshormoner som snurrar runt i kroppen under puberteten, vilket kan göra att vi exempelvis ofta blir upphetsade under sömnen. Det sägs exempelvis att tonårspojkar har hela 7 gånger mer testosteron i kroppen än en vuxen man, så i snitt är nog tonårskillar mera "på det" än medelsnittet. Men även för dem kan lusten variera, och det är väldigt individuellt hur ofta man får lust till sex.
För tjejerna påverkar också menscykeln lusten, så att vi känner olika mycket lust under olika delar av den. Även det är individuellt och kan variera från månad till månad, men i medeltal har kvinnor kanske mest lust runt ägglossningen och minst runt mensen. En annan sakt som brukar påverka är hur länge man varit ihop: de nyförälskade kanske knappt kan hålla tassarna från varandra, men sedan när förhållandet antingen djupnar eller svalnar brukar den där akuta kåtheten också lägga sig. Många kan då missta det för att känslorna svalnar när sexet blir mer vardagsmat, men det behöver alltså inte alls vara så (läs mer om det här här). Dessutom påverkar resten av livet hur ofta och mycket sex man vill ha; tex påverkar stress, press, olycka, sömnbrist, hunger, deppighet, ilska och oro sexlusten mycket negativt. Man får inte lust till sex om man är ledsen för något, man kan inte koncentrera sig om man oroar sig för matteprovet imorgon... En av de västa lustdödarna brukar vara rädsla för graviditet och gräl i förhållandet.
Sannolikheten att man ska ha lust samtidigt är därför ganska liten, inte bara under tonåren eller när man är nyförälskad, utan under hela livet. Ett gemensamt sexliv går därför mycket ut på att försöka tajma varandra, tända varandra, kompromissa och försöka göra båda så gott som tillfredsställda i längden. Både bokstavligen och bildligt talat, alltså ;) Chansen att den ena alltid ska få sex när hen är på hugget är alltså inte så stor, utan ibland måste man vänta, checka läget, bygga upp lusten genom tex flirt eller romantik... Ibland kommer det att kännas som att man alltid är den som tar initiativet till sex och ibland får den andra försöka bli med på noterna fastän man ursprungligen inte hade en tanke på sex just då. Det är när det blir för mycket av något som det börjar tära på förhållandet, tex när den ena börjar uppleva den andra som tjatig eller sexfixerad eller när den andra alltid får nobben och börjar känna sig oönskad och osexig - eller i värsta fall börjar kika ifall gräset skulle vara grönare någon annanstans. Därför behöver man ta hänsyn till bådas känslor och behov, precis som när det gäller allt annat i ett parförhållande. Och som med allt annat i parförhållandet, så föds vi inte som experter på det, utan man lär sig med tiden genom försök och misstag. Bäst vore det ju såklart om man kunde tala om saken och inte bara är tyst och hoppas på att den andra ska vara tankeläsare.
Så det är absolut inget fel på dig för att du inte vill ha sex varje gång han vill ha det, eller för att du inte är den som oftare får lust och därför före tar initiativet till sex. Du har din egen rytm och han har sin och knixet är bara att försöka passa ihop de två i längden. Prata gärna om det här, för när båda lagt korten på bordet är det sååå mycket lättare att vara förstående och kunna kompromissa. Att prata om sitt gemensamma sexliv kan kännas lite pinsamt först, men det är precis lika viktigt som att diskutera var ni ska spendera lördagskvällen!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott